Sökning: "arketyper"

Visar resultat 36 - 40 av 75 uppsatser innehållade ordet arketyper.

  1. 36. Gated Communities : En studie om dess förekomst och förutsättningar i det svenska samhället

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planering

    Författare :Sandra Olsson; [2015]
    Nyckelord :Gated Community; segregering; privatisering; trygghet; säkerhet; Livsstilsboende; Victoria Park; Blekingsborg; Eriksfält;

    Sammanfattning : Uppsatsens fokus ligger på att undersöka hur förutsättningarna ser ut för att etablera Gated Communities i det svenska samhället. Ett Gated Community är ett inhägnat bostadsområde där traditionellt offentliga rum privatiseras och allmänhetens tillträde begränsas. LÄS MER

  2. 37. Myten om mödomshinnan : tolkad genom Jungs arketypteori

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Lina Schiller; [2015]
    Nyckelord :Analytical psychology; Archetypes; C. G Jung; Hymen; Virginity; Analytisk psykologi; Arketyper; C. G Jung; Mödomshinna; Oskuld;

    Sammanfattning : This paper interprets the myth of the hymen through the archetypal theory of Carl Gustav Jung. Today it has been proven that there exists no hymen that breaks at a woman’s first intercourse. Nonetheless, the myth of the hymen lives on – creating enormous consequences for girls and women. LÄS MER

  3. 38. Expanderande universum : Den amerikanska serieindustrins superhjälteuniversum och islam.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Johan Åberg; [2014]
    Nyckelord :Islam; comics; graphic novels; ethnicity; superheroes; power; identity; Islam; serier; grafiska romaner; etnicitet; superhjältar; makt; identitet.;

    Sammanfattning : This study examines how the American comic book industry’s output is addressing the issue of Islam and in which manner the portrayal of Islam in the great American comic book universes have changed since 2001. The comic books are examined from the postcolonial perspective as formulated by Chandra Mohanty and the power and resistance-perspective as formulated by Michel Foucault. LÄS MER

  4. 39. Kan användandet av arketyper stärka varumärken?

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för industriell ekonomi

    Författare :Christin Walberg; Evelina Åsberg; [2014]
    Nyckelord :Arketyper; varumärken; marknadsföring;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka huruvida vissa arketyper kan betraktas som mer effektfulla än andra vid marknadsföring. Vi ämnar även ta reda på om varumärken som använder sig av arketyper förmedlar starkare och tydligare känslor än varumärken som inte använder ett arketypiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 40. Inspiration genom interaktion : En observationsstudie med fokus på balansen mellan praktiska och teoretiska moment i gehörs- musikteoriun- dervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Rickard Gustavsson; [2014]
    Nyckelord :Ethnographic; ear training; music theory; observation; theoretical; practical; Etnografisk metod; gehörs- musikteori; observation; teoretiskt; praktiskt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att, med inspiration av etnografiska tillvägagångssätt, ut- forska hur några lärare utformar sin undervisning i ämnet musikteori (och gehör) på gymnasial nivå, med fokus på framförallt balans mellan teoretiska och praktiska mo- ment. Den litteratur som tas upp i uppsatsens bakgrund beskriver hur elever eller lärare kan utföra olika läroböckers övningar, dels med hjälp av praktiska verktyg, dels utifrån teoretiska resonemang. LÄS MER