Sökning: "bärande relationer"
Visar resultat 21 - 25 av 36 uppsatser innehållade orden bärande relationer.
21. En skola
Kandidat-uppsats, KTH/ArkitekturSammanfattning : I mitt examensarbete har jag ritat en skolbyggnad i vilken jag undersökt två ämnen - en associativ skolmiljö samt tektonik. För att sätta mig in den associativ skolmiljö har jag studerat Hans Scharouns arkitektur som betonar skolmiljöns sociala relationer och associationerna mellan individ och samhälle. LÄS MER
22. "Utan en tillitsfull relation har vi inga ungdomar att arbeta med" : En kvalitativ studie om relationens betydelse mellan fältarbetare och ungdomar i uppsökande socialt arbete
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogikSammanfattning : Det finns tecken på att uppsökande socialt fältarbete på senare tid har gått ifrån att vara process- och relationsinriktad till att bli allt mer programinriktad, baserad på färdiga modeller och specifika insatser. Detta för att få mer mätbara resultat som kan motivera fältarbetets ofta hotade existens. LÄS MER
23. Upplevelser av vården på BB vid första barnets födelse : Intervjuer med icke-bärande kvinnor i samkönade relationer
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : I barnmorskans kunskapsområde ingår att vårda kvinnor före, under och efter förlossning samt att ge stöd i föräldraskapet. Oftast sker vården efter ett barns födelse på BB. Enligt WHO ska vården innefatta hela familjen. LÄS MER
24. Kärlekens tid har bevarat dess längtan : en hermeneutisk studie om kärleksrelationen i det senmoderna samhället
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Denna studie undersöker hur den hållbara kärleksrelationen i det senmoderna samhället ser ut. Hållbar kärlek är ett fascinerande fenomen under senmoderniteten som generellt präglas av individualisering med utbredd relationell rörlighet. LÄS MER
25. Hur möter förskolan barn som inte följer mallen? : En studie om beteendeproblematik i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien hade som syfte att beskriva och analysera hur pedagoger med specialpedagogiskt uppdrag i förskolan upplever och arbetar med beteendeproblematik. Frågeställningar som skulle besvaras var hur pedagoger med specialpedagogiskt uppdrag i förskolan definierar beteendeproblematik i förskolan, vad de anser kan vara möjliga orsaker till beteendet, vilka grundförutsättningar i verksamheten som är gynnsamma i det praktiska arbetet med beteendeproblematik samt hur det arbetet går till. LÄS MER