Sökning: "barn med neuropsykiatriska diagnoser"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden barn med neuropsykiatriska diagnoser.

  1. 1. Pedagogers upplevelser av elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer : - Inkludering, svårigheter, anpassningar och det sociala samspelet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Johanna Lång; Sanna Mattsson Wallin; [2023]
    Nyckelord :NPF; svårigheter; inkludering; anpassningar; sociala situationer;

    Sammanfattning : Vårdadshavare till barn med olika NPF - diagnoser (Neuropsykiatriska funktionsvariationer) har i flera debatt artiklar i dagspressen lyft sina barns svårigheter att klara av skolan. Syftet med den här studien var att undersöka pedagogernas upplevelser kring elever med NPF. LÄS MER

  2. 2. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Julia Frederiksen; Elinda Olsson; [2023]
    Nyckelord :aktivitet; arbetsterapi; barn med ADHD; barn med ASD; iPads; kommunikationshjälpmedel;

    Sammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som kan bidra till psykosociala problem hos barn i grundskoleålder : Ur skolkuratorers och skolsköterskors perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Linda Ehrling; Sofia Vähäjylkkä; [2023]
    Nyckelord :psychosocial problems; school-aged children; factors; experiences; Psykosociala problem; faktorer; grundskoleålder; upplevelser;

    Sammanfattning : Forskning visar att Sveriges unga rapporterar lägst psykiskt välbefinnande av alla EU-länder. Trots att den psykiska ohälsan orsakar höga samhällskostnader och lidande både för de drabbade och dess anhöriga, finns det inget entydigt svar på varför unga svenskar och barn mår så dåligt. LÄS MER

  4. 4. Strategier & metoder i mötet med barn med neuropsykiatriska diagnoser : En empirisk studie

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för omvårdnad

    Författare :Yuly Naranjo Öberg; [2022]
    Nyckelord :NPF; bemötandestrategier; omvårdnadsmetoder; kommunikationsverktyg.;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Barn med neuropsykiatriska diagnoser möter ofta bristfälligt empati och förståelse från samhället. Mötet mellan sjuksköterskan och denna patientgrupp kan uppstå i varierande vårdsammanhang och dualiteten av mångfaldiga strategier och tydliga metoder kan hjälpa sjuksköterskan i utmaningen att nå barnet och få denne att känna sig trygg. LÄS MER

  5. 5. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER