Sökning: "children’s reading motivation"

Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden children’s reading motivation.

  1. 1. Elevers bokval och skapandet av läslust : En empirisk studie om lärare och skolbibliotekariers arbete med litteratur i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Rydkvist; Max Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Joy of reading; motivation; school library; primary school; children s literature; school librarian; Läslust; motivation; skolbibliotek; lågstadiet; barnlitteratur; skolbibliotekarier;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elevers bokval påverkar lärares arbete med litteratur i klassrummet och vilka möjligheter det finns att skapa läslust i samarbetet mellan skolbibliotekarie och lärare. Resultatet bygger på intervjuer med två lärare i årskurs 2 och en skolbibliotekarie. LÄS MER

  2. 2. Ta steget för att hitta din läsglädje! : En kvalitativ undersökning om folkbibliotekariers läsfrämjande arbete med hjälp av alternativa metoder

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Ida Andersson; Jessica Norlin; [2022]
    Nyckelord :Public libraries; Reading promotion; Multimodal; Literacy; Children; Motivation; Barns perspektiv; Barnperspektiv; Läsfrämjande; Läsglädje;

    Sammanfattning : This thesis inquiries into the public libraries and librarians attitude towards and use of alternative methods in their reading promotion work for children aged 10–18. The statistics show that children's reading comprehension has decreased in surveys of PIRLS. LÄS MER

  3. 3. Läsa med djur – effekt på läsmotivation hos barn: En single subject design-studie

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Blom Johansson: Logopedi

    Författare :Evindar Akdogan; Julia Binzen; [2022]
    Nyckelord :reading aloud; children’s reading motivation; reading difficulties; neuropsychiatric diagnoses; animal-assisted reading intervention; interviews; observations; single subject design; högläsning; barns läsmotivation; lässvårigheter; neuropsykiatriska diagnoser; djurassisterad läsintervention; intervjuer; observationer; single subject design;

    Sammanfattning : Det finns mycket forskning som handlar om barns läsinlärning, men inte om barns egen högläsning. Syftet med den här studien var att se om högläsning för ett djur kunde öka motivationen för läsning hos barn med lässvårigheter. LÄS MER

  4. 4. Läsmotivation i grundskolan : En litteraturstudie kring elever i grundskolans motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Emelie Kexel; Filippa Rasmusson; Madléne Hellstrand; [2022]
    Nyckelord :Reading Motivation; Motivation; Drive; Pupils; Students; Children; Primary school; Elementary school; Primary education; Elementary education; Motivation; Elever; Läsning; Grundskolan;

    Sammanfattning : The aim of this literature study is to examine what motivates students to read in school in hopes that we as future teachers can positively affect students' pleasure for reading. In the first part of our study we account for previous research and the curriculum. We collected empirical material through the database ERIC, using our keywords. LÄS MER

  5. 5. ”Man har en verktygslåda och jobba med” : En studie av barnbibliotekariers förhållningssätt till multimodala textvärldar, digitala verktyg och medier samt läsmotivation i det läsfrämjande arbetet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Madeleine Frisk; Elisabeth Johansson; [2021]
    Nyckelord :Läsfrämjande; multimodalitet; digitala verktyg; digitala medier; folkbibliotek; barnbibliotekarie;

    Sammanfattning : The aim of this thesis was to gain insight into how children's librarians, at public libraries, work to promote reading towards children between the ages of 6 and 16. The two main purposes were to study the view of reading and investigate how they   approach the multimodal world where digital media and tools make a complement to traditional media and how the work with  them can be related to reading motivation. LÄS MER