Sökning: "behärskande"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade ordet behärskande.

  1. 1. Projekt Svensk : En kvalitativ studie om migranters identiteter och identitetsprocesser

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för socialt arbete

    Författare :Khadra Abdullahi; Elvira Berg; [2023]
    Nyckelord :Identitet; migranter; integration; upplevelser; självbiografier.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att fördjupa kunskapen om hur migranter som kommer till Sverige från länder utanför EU upplever och beskriver sina identitetsprocesser. Vi har använt tre självbiografiska berättelser skrivna av personer med utländsk bakgrund: Sverigevänner (2019), Den udda fågeln (2022) och Min väg från flykting till hela Sveriges polis (2022). LÄS MER

  2. 2. “Förskolläraren som språklig förebild för flerspråkiga barn” : “Stöttning och utmaning från dag ett”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Christina Aldeman; Natalia Spiridonova; [2022]
    Nyckelord :Flerspråkiga barn; vardagliga aktiviteter; stöttning; utmaning; modersmål; dialog; barns erfarenheter och intressen.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att synliggöra förskollärares språkutvecklande arbetssätt med flerspråkiga barn i vardagliga aktiviteter. Syftet besvarades genom två frågeställningar kopplat till hur förskollärare stöttar och utmanar de flerspråkiga barnen i svenska samt hur barns modersmål tas tillvara. LÄS MER

  3. 3. ”Var det såhär enkelt? Varför har jag inte gjort det här tidigare?”- En studie om nyckelscheman som språklig stöttning i samhällskunskapsämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Erik Drottman; [2019]
    Nyckelord :Nyckelscheman; Samhällskunskap; Språkdidaktik; Språkinriktad undervisning; Språklig stöttning; Ämnesspråk;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har utformats som ett studentinitierat utvecklingsarbete som en fortsättning på en tidigare genomförd uppsats på grundnivå. Problemet som arbetet undersöker har hämtats från lärares upplevda undervisningsproblem kring elevers bristande ämnesspråk, här i ämnet samhällskunskap. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares beskrivningar av hur de konstruerar undervisning utifrån ett samiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Stina Blind; [2019]
    Nyckelord :Förskola; kultur; samiskt perspektiv; språk; undervisning;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur förskollärare konstruerar undervisning ur ett samiskt perspektiv i samiska förskolor. I studien har kvalitativa intervjuer med tre förskollärare genomförts. LÄS MER

  5. 5. Teckningsrevolt : Förändringsprocesser i teckningsundervisning med 68-vågen på Konstfack

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Marie Nordin; [2018]
    Nyckelord :Drawing; 68 movement; Revolt; History of Visual Arts Education; Governmentality; Eventalization; Teckning; 68-rörelsen; Revolt; Bildpedagogisk historia; Styrningsmentalitet; Eventalisering;

    Sammanfattning : This study takes its starting point in a shift identified at the Teacher Institute of Drawing (Teckningslärarinstitutet - TI) within the Konstfack School of arts and crafts in Stockholm at the time of the wave of radicalism that took place in about 1968. Changes in the drawing instruction at TI have been examined through interviews with former students at the institute, student fanzines and archive materials relating to the restructuring of the Konstfack School during the 1960s. LÄS MER