Sökning: "de fem nyckelstrategierna"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden de fem nyckelstrategierna.
1. Formativ bedömning i genetikundervisningen – En intervjustudie angående lärares erfarenheter och genomförande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : För att främja elevers lärande kan formativ bedömning användas. För att uppnå formativ bedömning har Dylan Wiliam skapat fem hjälpmedel, så kallade nyckelstrategier. Dessa kan vara till hjälp i moment som visats svåra, så som momentet genetik. LÄS MER
2. Lärares användning av formativ bedömning i bildämnet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Abstrakt Syftet med den här undersökningen har varit att undersöka hur bildlärare för årskurs 7-9 använder den formativa bedömningen för att främja och stödja elevers lärande och kunskapsutvecklingar och därmed få en ökad förståelse för lärarens arbete med formativ bedömning. Den teoretiska grunden för studien utgörs av Wiliam (2013) samt Wiliam & Leahys (2015) fem nyckelstrategier för formativ bedömning. LÄS MER
3. FORMATIV BEDÖMNING - Hur lärarna arbetar formativt för att utveckla elevernas lärande
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syfte: Syftet med vår kvalitativa intervjustudie med fyra lärare på högstadiet och gymnasiet är hur de använder sig av de fem nyckelstrategierna som beskriver formativ bedömning. Lärarna fick endast reda på att intervjun skulle handla om formativ bedömning men inte vilka frågor som skulle ställas. LÄS MER
4. "Alltså det är dom aha upplevelserna. Det är ju dom man vill komma åt.” En kvalitativ studie om idrottslärares upplevelser kring formativ bedömning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen Idrottsvetenskap (IDV)Sammanfattning : Vårt syfte var att utforska hur idrottslärare tillämpar formativ bedömning i sin undervisning kopplat till de fem nyckelstrategierna samt vilka svårigheter och möjligheter det finns kring formativ bedömning i skolämnet idrott och hälsa. Metoden vi använt är kvalitativa intervjuer och som stöd använde vi en intervjuguide för att ta reda på hur sex idrottslärare ser på formativ bedömning utifrån vårt syfte och frågeställningar. LÄS MER
5. Formativ bedömning i teknikundervisning : En intervjustudie om användandet av formativ bedömning i grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskapSammanfattning : Syftet med studien var att ta reda på lärares arbetsmetoder för den formativa bedömningen i teknikämnet i grundskolan, vilka möjligheter och svårigheter lärare finner med formativ bedömning samt att ta reda på hur lärare skapar och bibehåller teknikintresset hos eleverna i teknikutbildningen genom grundskolan. Metoden som användes var semi-strukturerade intervjuer med legitimerade lärare som undervisar i ämnet teknik i grundskolan. LÄS MER