Sökning: "djur påverka barns utveckling"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden djur påverka barns utveckling.

  1. 6. Barn-djurinteraktioner i svenska grundskolan : sker det och varför?

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Animal Environment and Health

    Författare :Eva Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Antrozoologi; Barn-djurinteraktioner; Svenska grundskolan;

    Sammanfattning : Forskning har visat på goda effekter hos barn som har djur i sin omgivning. Barn som har en hög tillgivenhet till djur i hemmet visar bland annat en större empati och mer prosociala beteenden än barn som har lägre tillgivenhet till sina djur eller barn som inte har djur i hemmet. Denna effekt har även visat sig hålla i sig till vuxen ålder. LÄS MER

  2. 7. Barns tankar och handlingar inom hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karolina Capriles; [2010]
    Nyckelord :barns tankar; handlingskompetens; hållbar utveckling; Piaget;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en större förståelse om hur barn tänker och handlar kring konceptet hållbar utveckling. Huvudfrågan lyder Vilka tankar har barn i skolår 2 om sin egen handlingskompetens när det gäller den ekologiska dimensionen inom hållbar utveckling? Mer specifikt undersöks i studien: -Vilka kunskaper i miljöfrågor beskriver barnen? -Vilka erfarenheter har barnen av arbete för en hållbar utveckling?-Vilka känslor av ansvar redogör barnen för?Studiens teoretiska utgångspunkter är begreppet handlingskompetens, där en handling sker med avsikt, och en modell för Environmentally Responsible Behavior (ERB) där faktorer som kan påverka miljövänliga handlingar tas upp. LÄS MER

  3. 8. Djur i interaktion med barns lärande : En studie om samband mellan barns lärande och deras umgänge med djur

    Kandidat-uppsats, Institutionen för tematisk utbildning och forskning

    Författare :Sanna Sundin; [2004]
    Nyckelord :Education; Barn-djur interaktion; psykologiska behov; sociokulturellt perspektiv på lärande; social och kognitiv utveckling; Children-animal interaction; psycological needs; sociocultural perspectives on learning; social and kognitive development; Pedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien syftar till att synliggöra möjliga samband mellan barns umgänge med djur och barnets lärande i ett sociokulturellt perspektiv. Genom litteraturstudier analyserades vilka faktorer som påverkar barns utveckling och lärande. LÄS MER