Sökning: "dyslexi gupea"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden dyslexi gupea.

  1. 16. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Lilja; [2013-03-27]
    Nyckelord :dyslexi; skola; bemötande; självbild; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER

  2. 17. "... som att springa i en uppförsbacke utan att komma någonstans". Sex unga människors tillbakablick på hur skoltiden påverkat deras liv som dyslektiker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Zeidlitz; Ewa Ögren; [2013-01-14]
    Nyckelord :dyslexi; läs- och skrivsvårigheter; självkänsla; självförtroende;

    Sammanfattning : Syfte Studiens syfte är att få ta del av sex unga dyslektikers livsberättelser om hur skoltiden har påverkat dem. Frågeställningar • Vilka erfarenheter från skoltiden påverkar självbild och självförtroende hos personer med läs- och skrivsvårigheter? • Vilka konsekvenser har erfarenheterna från skolan fått för dem när det gäller självförtroende och självkänsla? • Vilka likheter respektive skillnader finns det i de sex unga människornas upplevelser av sina svårigheter? • Vilka faktorer finns som påverkar valet att publicera sig eller inte på sociala medier? Forskningsansats och metod Fenomenologiska livsvärldsberättelser har i studien tolkats utifrån ett hermeneutiskt perspektiv. LÄS MER

  3. 18. Dyslexi + skola = svårt? En kvalitativ studie om dyslektikers upplevelser av skoltiden och lärares bemötande samt hur detta har påverkat deras självbild och självförtroende

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Malin Lilja; [2012-10-11]
    Nyckelord :dyslexi; skola; bemötande; självbild; självförtroende;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur vuxna personer med diagnosen dyslexi har upplevt sin skoltid samt hur dyslexin och lärares bemötande kan ha påverkat deras självbild och självförtroende. För att undersöka detta intervjuas fyra personer i 20−30-årsåldern med diagnosen dyslexi. LÄS MER

  4. 19. "Lugn och ro och lite tålamod. Vi fixar det". Tre livsberättelser om läsning i skolans värld

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Klintberg; [2012-10-03]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; läs- och skrivsvårigheter dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet är att ur ett livsvärldsperspektiv undersöka hur tre elever med lässvårigheter/dyslexi upplever skolan och sina studier. Studien vill även ta reda på hur eleverna ser på stödinsatser och vilka behov av dessa de anser sig ha. LÄS MER

  5. 20. Beskrivningar av läs- och skrivutredningar utförda av logopeder. Komplexa situationer och test som ger resultat med många bottnar

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johan Clase; [2012-05-16]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; utredning; dyslexi; logoped; logopedutredning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur läs- och skrivutredningar går till – läs- och skrivutredningar som kan utmynna i en dyslexidiagnos också benämnd specifika läs- och skrivsvårigheter. Fokus ligger på logopeders upplevelser kring läs- och skrivutredningar. LÄS MER