Sökning: "dyslexi gupea"

Visar resultat 11 - 15 av 34 uppsatser innehållade orden dyslexi gupea.

  1. 11. Att känna sig annorlunda - fyra gymnasieelevers livsvärldsberättelser om sin studiesituation

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jan Engström; [2014-08-21]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; dyslexi; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien är att undersöka hur fyra gymnasieelever med dyslexidiagnos upplever sin studiesituation. Med ökad förståelse för och kunskap om de svårigheter dessa elever är i, kan förutsättningar skapas för en utveckling av de stödåtgärder som sätts in. LÄS MER

  2. 12. Läsundervisning på oklar grund. En kvalitativ analys av åtta lärares beskrivningar av sitt arbete med läs- och skrivinlärning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Wallmark; [2014-05-15]
    Nyckelord :kvalitativ ansats; läsutveckling; läs- och skrivinlärning; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; lärarkompetens; elev; föräldrar;

    Sammanfattning : Syfte: Läraren är den som möter eleverna dagligen och den som behöver kunskaper för att kunna identifiera och hjälpa elever med läs- och skrivsvårigheter. Syftet med studien är att försöka belysa lärares arbete och kompetens inom läs- och skrivinlärning i årskurserna 1-3 genom deras egna beskrivningar av sitt arbete. LÄS MER

  3. 13. "Jag kände det själv, att jag inte var så duktig". En fenomenologisk studie om hur elevers läs- och skrivsvårigheter kan ha påverkat deras självbild och identitet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Mathilda Rubesved Sandquist; [2014-04-03]
    Nyckelord :specialpedagogik; dyslexi; självbild; identitet; livsvärld;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för vilka skolerfarenheter fem ele-ver med dyslexidiagnos i årskurs 6 har, samt vilken betydelse deras läs- och skrivsvårigheter har för elevernas självbild och identitet. Studien belyser också ett framtidsperspektiv. LÄS MER

  4. 14. Strukturerad lästräning. Betydelsen av den strukturerade läsmetoden "upprepad läsning" för läsförståelse jämfört med sedvanlig undervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Edlund Wallerstedt; [2014-04-01]
    Nyckelord :läsmetod; upprepad läsning ; kvantitativ studie; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att hos barn med läs- och skrivsvårigheter undersöka användbarheten av den strukturerade läsmetoden, ”upprepad läsning” samt på vilka sätt denna metod under en begränsad tidsperiod med träningstillfällen flera gånger i veckan kan ge ett annat resultat än den ordinära undervisningen som barnen med läs- och skrivsvårigheter erhåller i sitt klassrum av klasslärare eller annan personal. Teori: Genomgång av tidigare forskning talar för, att en strukturerad lästräning med en tydlig koppling mellan ljud och bild samt läsning med fokus på en för läsaren meningsfull text, bör ge positiva effekter hos barn med läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  5. 15. Stöd i läs- och skrivsvårigheter. En kvalitativ studie av lärares upplevelser av elevers stöd i svårigheterna

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Carina Persson; [2014-03-31]
    Nyckelord :läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; särskilt stöd; kategoriskt och relationellt perspektiv; sociokulturell;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att ta reda på hur lärarna upplever det stöd som elever i läs- och skrivsvårigheter har. Jag utgår då från frågorna: • Hur ser lärare på läs-och skrivsvårigheter? • Hur ser det nuvarande stödet ut? • Vilket stöd önskar lärarna till elever i läs-och skrivsvårigheter? Teori: I teorin beskrivs de två huvudperspektiven som vi i Sverige har i specialpedagogiken: Det kategoriska och det relationella perspektivet. LÄS MER