Sökning: "dyslexi gupea"

Visar resultat 21 - 25 av 34 uppsatser innehållade orden dyslexi gupea.

  1. 21. "Vad hade hänt annars?" Fyra flickors livsberättelser om sin tid i en särskild undervisningsgrupp

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Hanna Pansell Edvardsson; [2012-02-09]
    Nyckelord :särskild undervisningsgrupp; flickor; intervjustudie; inkludering exkludering;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att ta del av fyra flickors livsberättelser om deras tid i en särskild undervisningsgrupp. Följande forskningsfrågor har fokuserats i undersökningen: o Vilka sociala och kunskapsmässiga konsekvenser har placeringen fått för dem efter ti-den i gruppen? o Vilka likheter respektive skillnader finns det i flickornas upplevelser av sin skoltid och tiden i den särskilda undervisningsgruppen? Teori: Studien använder sig av fenomenologiska livsvärldsberättelser som tolkats utifrån ett herme-neutiskt perspektiv. LÄS MER

  2. 22. Att sträva mot möjlighetshorisonten. Några personers upplevelser av bemötande vid läs- och skrivsvårigheter

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Karin Starefors; Gunilla Österberg; [2011-09-23]
    Nyckelord :dyslexi; specialpedagogik; erfarenhet; livsvärldsfenomenologi;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka vad några personer med specifika läs- och skrivsvårigheter, dyslexi, har för erfarenheter av sin skolgång och hur det format deras fortsatta studier och/eller yrkesval. Vi vill med denna studie öka kunskapen och utveckla en djupare förståelse för människors erfarenheter och upplevelser av att vara i specifika läs- och skrivsvårigheter. LÄS MER

  3. 23. Läs- och skrivsvårigheter eller dyslexi?

    C-uppsats,

    Författare :Jennifer Thiel; [2011]
    Nyckelord :Dyslexi; läs- och skrivsvårigheter och åtgärder;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Det här arbetet handlar om läs- och skrivsvårigheter, dyslexi och åtgärder. Syftet med arbetet är att ta reda påskillnaderna mellan begreppen dyslexi och läs- och skrivsvårigheter, om det finns en sådan, eller annat sambandsom i så fall påverkar elevernas situation. LÄS MER

  4. 24. Alla orkar inte kämpa i både motvind och uppförsbacke – En kvalitativ studie om särskilt stöd till elever men läs- och skrivsvårigheter i grundskolan

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Karlsson; [2011]
    Nyckelord :dyslexi; hjälpmedel; kompensatoriska stödåtgärder; ;

    Sammanfattning : Alla elever har rätt till en likvärdig utbildning enligt Skolagen 2010:800. Jag vill ta reda på hur det ser ut iverkligheten för elever i grundskolan med dyslexi: hur ser stödet ut till elever med dyslexi samt huråtgärdsprogram utformas för dessa elever. LÄS MER

  5. 25. I Bokstavsdjungel och Miniland

    C-uppsats,

    Författare :Arvid Björklund; [2011]
    Nyckelord :datorspel; läs- och skrivsvårigheter; dyslexi; edu;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Uppsatsens syfte och huvudfråga är att undersöka om och hur datorspel kananvändas som ett hjälpmedel i arbetet med barn med läs- och skrivsvårigheter. Jag utgår från,undersöker och jämför i min uppsats två pedagogiska datorspel; Skolhjälp: Josefin – Bokstavsdjungeln,ett kommersiellt spel och Minimedia – Mini och äventyret med den magiska stenen, ett för skolanframtaget läromedel. LÄS MER