Sökning: "ekonomiska skillnader i skolan"

Visar resultat 21 - 25 av 45 uppsatser innehållade orden ekonomiska skillnader i skolan.

  1. 21. Lärarnas egna ord angående läraryrket : En studie om hur svenska och bolivianska lärare i grundskolans tidigare år ser på sitt yrke

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Marcus Nilsson; [2017]
    Nyckelord :Lärare; Grundskolans tidigare år; Sverige; Bolivia;

    Sammanfattning : I dagens samhälle tycks alla ha en åsikt om skolan, och den får ofta utstå kritik, men sällan lyfts lärarnas perspektiv fram. Syftet med den här undersökningen är att ta reda på hur några lärare i grundskolans tidigare år i Sverige och Bolivia ser på sitt eget yrke och upptäcka likheter och skillnader mellan de två länderna. LÄS MER

  2. 22. Mediabilder av elevers litteracitet. En diskursteoretisk analys av texter publicerade i Dagens Nyheter och Aftonbladet år 2014

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Jonathan Mattisson; [2015]
    Nyckelord :Diskursteori; litteracitet; medias makt; PISA; Aft;

    Sammanfattning : Sammanfattning:I föreliggande uppsats genomförs en analys av tidningsartiklar om elevers litteracitet, som har publicerats i Aftonbladetoch Dagens Nyheter under år 014. Uppsatsens teoretiska ramverk utgår från Laclau och Mouffes (008) diskursteorioch för att konkretisera mitt tillvägagångssätt har Sahlins (1999) diskursanalytiska metod använts. LÄS MER

  3. 23. Verksamma lärares tankar om hållbar utveckling : En fenomenografisk undersökning för att ta reda på hur verksamma lärare uppfattar begreppet hållbar utveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Amelie Qvist Östergaard; [2015]
    Nyckelord :Hållbar utveckling; Undervisning för hållbar utveckling; Lågstadiet; Verksamma lärares åsikter; ESD;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien var att ta reda på vad verksamma lågstadielärare läser in i begreppet hållbar utveckling och hur de tänker sig kunna tillämpa detta i verksamheten, och slutligen vilja skillnader och likheter som går att finna mellan deras uttalanden. Tre verksamma lärare intervjuades och detta sattes sedan i relation till litteratur om hållbar utveckling i skolan. LÄS MER

  4. 24. ”Maybe in the future we will say ‘This is what we used to do, this is how we used to live’” - En intervju- och fältstudie om språkets funktion som kulturbärare och utbildningens påverkan på ett maya-samhälle i Belize.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Julia Andreasson; Elin Robertsson; [2015]
    Nyckelord :Belize; utbildning; språk; utveckling; mayakultur;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNINGSyfte: Uppsatsen syftar till att förstå lärares upplevelser av hur relationen mellan språk och kulturell identitet ser uti olika kontexter i det beliziska samhället. Vi vill även göra en ansats till att förklara de bägge språkens (mopanoch engelska) relation och syfte i såväl maya-byn som i den större samhällskontexten. LÄS MER

  5. 25. Vilken påverkan har familjers knappa ekonomi på barns möjigheter till likvärdig utbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Kristina Arvidsson; [2015]
    Nyckelord :knapp ekonnomi; likvärdighet; värdegrund; livskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om barns utbildning i förskolan/skolan påverkas av att komma från en familj med knapp ekonomi. Undersökningen har gjorts genom att intervjua sex pedagoger en från förskolan och fem från skolan. LÄS MER