Sökning: "elevdiagnoser"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet elevdiagnoser.

  1. 1. Läromedlets påverkan på elevers förståelse för positionssystemet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therezia Elmgren; Rebecka Olivensjö; [2022]
    Nyckelord :positionssystem; elevdiagnoser; läromedel i matematik;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om användandet av olika läromedel påverkar elevers förståelse för positionssystemet. Vi tog fram en diagnos för elever i årkurs två för att kunna undersöka detta, dessa grupper använde två olika typer av läromedel, ett som är mer elevorienterat (talar genom läraren) och ett som är mera lärarorienterat (talar till läraren) genomförde diagnosen. LÄS MER

  2. 2. Sambandet mellan addition och subtraktion : Elevers uppfattning av relationen mellan de två räknesätten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Rebecka Åström; Sofia Leo; [2016]
    Nyckelord :Addition; matematik; matematiska strategier; samband; subtraktion;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om och hur elever ser sambandet mellan addition och subtraktion och vilka matematiska strategier som eleverna använder vid räkneoperationer. Studien omfattar 82 elevdiagnoser och fyra gruppintervjuer med sammanlagt 12 elever i årskurs två och tre. LÄS MER

  3. 3. På vilka grunder planerar lärare sin matematikundervisning – En studie om hur tre lärare planerar sin matematikundervisning i år 1.

    C-uppsats,

    Författare :Per Fernhall; Catharina Gustavsson; Linda Karlsson; [2011]
    Nyckelord :Matematik; Planering; Diagnostisering; Styrdokumen;

    Sammanfattning : Efter erfarenheter från vår verksamhetsförlagda utbildning har vi upptäckt attmatematikundervisningen i skolan kan se avsevärt annorlunda ut beroende på vilken skolaman undervisar på. Vi ville undersöka vilka utgångspunkter olika lärare har när de planerarsin undervisning. LÄS MER

  4. 4. Grundläggande taluppfattning i förskoleklass

    C-uppsats,

    Författare :Gunilla Andersson; Ylva Söderén; [2009]
    Nyckelord :Grundl;

    Sammanfattning : SyfteAtt kartlägga 30 barn i förskoleklass grundläggande taluppfattning. Detta för att kunna besvara vårhuvudfrågeställning: Har barnen i vår undersökningsgrupp i slutet av sitt år i förskoleklass tillräckligaförkunskaper (en grundläggande taluppfattning) för att börja addera och subtrahera? Undersökningenutförs i tre olika förskoleklasser. LÄS MER