Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Elever mår bra av att bli lyssnade på : En studie i musiklärares syn på bemötandet av elever i kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier

    Författare :Eva Nilzon; [2014]
    Nyckelord :treatment; music education; interviews; hermeneutic perspective; bemötande; musikundervisning; intervjuer; hermeneutiskt perspektiv;

    Sammanfattning : I denna kvalitativa intervjustudie belyses lärares syn på bemötande av elever inom musik- och kulturskolor. Syftet är att visa hur tre lärare resonerar om fenomenet bemötandet av enskilda elever inom musik- och kulturskolan samt på vilka sätt de ser något samband mellan bemötande och elevers musikaliska kunskapsutveckling. LÄS MER

  2. 2. Vad har genus att göra med musik och identitet? : En studie om musiklärares medvetenhet om genus och syn på musikens betydelse för elevers skapande av genusidentitet.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Matilda Lidström; Erica Enbäck; [2006]
    Nyckelord :Genus; identitet; musik; musikundervisning; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ur ett lärarperspektiv belysa musiklärares medvetenhet om genusproblematik i musikundervisningen i grundskolan samt lärares syn på musikens betydelse för ungas skapande av genusidentitet. Vi antar i enlighet med ett sociokulturellt perspektiv att människor konstruerar sin identitet i relation till sin omvärld. LÄS MER