Sökning: "fördelar med diagnostisering"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden fördelar med diagnostisering.

  1. 1. Dyslexi : Hur kan en god läs- och skrivundervisning bedrivas så att fler elever med dyslexi upptäcks och får strategiska verktyg?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Linn Olovsson; [2018]
    Nyckelord :Diagnos; dyslexi; läs- och skrivstrategier; motivation och samhälle;

    Sammanfattning : Bakgrunden till uppkomsten av denna uppsats var på grund av tidigare forskning vilken visade att elever med dyslexi från grundskolan går vidare ut i samhället med otillräckliga strategier och liten motivation för läsning och skrivning. Elever går ut i ett samhälle där ett aktivt deltagande underlättas av goda kunskaper i skrift. LÄS MER

  2. 2. Magnetresonanstomografi vid diagnostisering av misstänkt scaphoideumfraktur : - fördelar med den tidiga undersökningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Medicinsk vetenskap

    Författare :Ida Berggren; Josefina Stange; [2018]
    Nyckelord :akut; diagnostik; MR; scaphoideumfraktur; tidig; fördelar;

    Sammanfattning : Inledning: Det är omkring 30 % av alla scaphoideumfrakturer som i dag inte går att identifiera med den första konventionella radiologiska undersökningen. Vid misstänkt fraktur på scaphoideum börjar man med en klinisk undersökning av patienten, och går sen vidare med en konventionell röntgenundersökning för att kunna utesluta eller bekräfta eventuell fraktur. LÄS MER

  3. 3. ”Området mår bra av att ses med egna glasögon” : En kvalitativ studie om professionellas erfarenheter om ungas dataspelsproblematik samt betydelsen av forskning och diagnostisering i arbetet.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Erika Helgeson; Daniela Krook; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att analysera professionellas erfarenheter av ungas dataspelsproblematik samt betydelsen av forskning och diagnostisering i deras arbete. Den vetenskapsteoretiska ansats som använts i studien är hermeneutiken. LÄS MER

  4. 4. Diagnos ADHD-Hjälpa eller stjälpa? : En kvalitativ intervjustudie med fem skolpsykologer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Haggärde Kristian; Johannes Wingren; [2014]
    Nyckelord :ADHD; Psykologer; BUP; skolpsykologer; Diagnostisering ADHD; adhd; damp; autism; feldiagnostisering;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att undersöka hur barn med ADHD blir diagnostiserade, samt om det är positivt för ett barn att få diagnosen ADHD. Frågeställningar: Hur tillförlitligt är bedömningsarbetet vid diagnostisering av ADHD från skolpsykologs synvinkel? Vilka för- och nackdelar finns det för ett barn att få diagnosen ADHD?  Metod Studien har genomförts med hjälp av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  5. 5. Diagnoserna ADHD/DAMP, deras betydelse för det enskilda barnet och den pedagogiska verksamheten : Fördelar respektive nackdelar med diagnostisering av barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Stina Sandqvist; Sara Smedborn; [2014]
    Nyckelord :Diagnostisering; ADHD DAMP; Barn; Förskola;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att titta närmare på diagnoserna ADHD/DAMP, vilken betydelse den kan ha för det enskilda barnet samt för den pedagogiska verksamheten. För att få en djupare inblick utfördes fem stycken kvalitativa intervjuer där frågorna var halvstrukturerade. LÄS MER