Sökning: "fokusgruppsdiskussioner"

Visar resultat 11 - 15 av 92 uppsatser innehållade ordet fokusgruppsdiskussioner.

  1. 11. "Det kanske är vi som behöver ändra på något?" : En kvalitativ studie om hur förskollärare upplever sitt förhållningssätt till barn som utmanas i det sociala samspelet

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Johanna Solfeldt; Carolina Fries; [2022]
    Nyckelord :förskollärares upplevelser; förhållningssätt; socialt samspel; resiliens;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med studien är att undersöka hur förskollärare förhåller sig till och arbetar med barn som utmanas i det sociala samspelet. Studien är kvalitativ och genomfördes via två ostrukturerade fokusgruppsdiskussioner med sju förskollärare, för att undersöka förskollärares upplevelser av syftet. LÄS MER

  2. 12. "Det bara är och liksom skaver lite ibland, och så ibland blir det så bra!" : En kvalitativ studie om förskollärares arbetssätt i relation till rättvisa

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Alexandra Roos; Elin Behrens; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; Rättvisa; Arbetssätt; Yrkesspråk; Colnerud.;

    Sammanfattning : Rättvisa är ett begrepp som inte står utskrivet i förskolans läroplan, däremot finns det enligt tidigare forskning inbäddat i värdegrunden. Eftersom begreppet är inbäddat i värdegrunden gås det ofta förbi oreflekterat hos förskollärare, vilket kan leda till brister i yrkesspråket. LÄS MER

  3. 13. "Jag tänker på det kompetenta barnet." : En kvalitativ studie om hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan.

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Elin Jonsson; Linnea Wall; [2022]
    Nyckelord :Delaktighet; förskola; förskollärare; yngsta barn; barn 1-3 år;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att studera hur förskollärare resonerar kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan. Studiens frågeställningar behandlar följande: Hur resonerar förskollärare kring de yngsta barnens delaktighet på förskolan? Hur och när beskriver förskollärare att de yngsta barnen ges möjlighet till delaktighet på förskolan? Med de yngsta barnen avses barn mellan ett och tre år i studien. LÄS MER

  4. 14. "Ju mer hat de får desto mer lojal blir jag” : En studie om Oatlys brand community-medlemmars engagemang och värderande av information

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Noah Albrektsson; [2022]
    Nyckelord :Encoding decoding; uses and gratification; brand community; Oatly; mejeri industrin;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra med ökad kunskap kring varför medlemmarna i Oatlys brand community engagerar sig i communityn och hur de värderar information som kommer från Oatlykontra från externa källor. Studien syftar även till att undersöka om medlemmarnas konsumtionsbeteenden påverkas av negativ information de får om Oatly. LÄS MER

  5. 15. Anknytning, trygghet och lärande : Förskollärares konstruktioner av anknytning och dess betydelse för undervisning, utveckling och lärande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Emma Greisman; [2022]
    Nyckelord :Anknytning; Förskollärare; Konstruktioner; Lärande; Undervisning; Utveckling;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att analysera hur förskollärare konstruerar anknytningen mellan barn och förskollärare i undervisning och dess påverkan på barns utveckling och lärande. Studien genomsyras av en socialkonstruktionistisk kunskapssyn. I studien tillämpades ett kvalitativt metodarbete där fokusgruppdiskussioner användes att samla in data. LÄS MER