Sökning: "fonologiskt arbetsminne"
Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden fonologiskt arbetsminne.
16. Skriftlig berättarförmåga, arbetsminne och läsning hos elever i år 8 och elever i år 1 på gymnasiet
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och skrivande samt mellan arbetsminne och läsförståelse. Hos personer med läs- och skrivsvårigheter kvarstår ofta problemen med skrivning i vuxen ålder. Dessa problem anses av många forskare hänga samman med bl.a. LÄS MER
17. Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ förmåga och arbetsminne. Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och komplext verbalt arbetsminne. LÄS MER
18. Hörsel och språk - Utveckling och prövning av ett testbatteri på normalhörande barn med typisk språkutveckling i skolår ett och skolår tre
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Vi vet att ungefår hälften av alla barn med hörselnedsättning har en språklig fårsening och att en undergrupp av dessa barn har en språkstöming. Att tidigt identifiera riskbarn får språkstörning är viktigt. Problem med auditiv perception har av vissa forskare ansetts vara bakgrundsmekanismen till språkstörning hos barn. LÄS MER
19. Relationen mellan språkliga förmågor och arbetsminne hos barn i förskoleklass samt barn i år 1 - en undersökning med hjälp av ett datoriserat testbatteri
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet är en viktig faktor vid språkinlärning. Dessutom anser flera forskare att en svaghet i arbetsminnets bearbetnings- och lagringskapacitet ligger bakom problemen hos barn med språkstörning. LÄS MER
20. Meningsrepetition som mått på arbetsminne och språkliga förmågor hos femåriga barn
Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologiSammanfattning : Meningsrepetition har länge använts som ett test både för arbetsminne och språklig förmåga. Trots att meningsrepetition används som test i många sammanhang finns det delade meningar om vad meningsrepetition egentligen mäter. LÄS MER