Sökning: "fonologiskt arbetsminne"

Visar resultat 16 - 20 av 23 uppsatser innehållade orden fonologiskt arbetsminne.

  1. 16. Skriftlig berättarförmåga, arbetsminne och läsning hos elever i år 8 och elever i år 1 på gymnasiet

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Magdalena Gustafsson; Sofia Skog; [2007]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och skrivande samt mellan arbetsminne och läsförståelse. Hos personer med läs- och skrivsvårigheter kvarstår ofta problemen med skrivning i vuxen ålder. Dessa problem anses av många forskare hänga samman med bl.a. LÄS MER

  2. 17. Muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling - en undersökning av berättande hos barn i år 3 och 4 i relation till arbetsminne, läsförståelse och lexikala förmågor

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Elin Berglund; [2007]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Studier har visat att det finns ett samband mellan muntlig narrativ förmåga och andra språkliga förmågor såsom språkförståelse, lexikala förmågor och läsförståelse samt mellan muntlig narrativ förmåga och arbetsminne. Syftet med föreliggande studie var att undersöka muntlig narrativ förmåga hos barn med typisk språkutveckling i grundskolans år tre och fyra och relatera olika aspekter av denna förmåga till test som mätte ordmobilisering, lexikal organisation, läsförståelse, fonologiskt korttidsminne och komplext verbalt arbetsminne. LÄS MER

  3. 18. Hörsel och språk - Utveckling och prövning av ett testbatteri på normalhörande barn med typisk språkutveckling i skolår ett och skolår tre

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Karin Karlsson; Lina Lundgren; [2006]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Vi vet att ungefår hälften av alla barn med hörselnedsättning har en språklig fårsening och att en undergrupp av dessa barn har en språkstöming. Att tidigt identifiera riskbarn får språkstörning är viktigt. Problem med auditiv perception har av vissa forskare ansetts vara bakgrundsmekanismen till språkstörning hos barn. LÄS MER

  4. 19. Relationen mellan språkliga förmågor och arbetsminne hos barn i förskoleklass samt barn i år 1 - en undersökning med hjälp av ett datoriserat testbatteri

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Jennifer Forsén; Jonas Lindsjö; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att arbetsminnet är en viktig faktor vid språkinlärning. Dessutom anser flera forskare att en svaghet i arbetsminnets bearbetnings- och lagringskapacitet ligger bakom problemen hos barn med språkstörning. LÄS MER

  5. 20. Meningsrepetition som mått på arbetsminne och språkliga förmågor hos femåriga barn

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Frida Andersson; Karin Magnusson; [2005]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Meningsrepetition har länge använts som ett test både för arbetsminne och språklig förmåga. Trots att meningsrepetition används som test i många sammanhang finns det delade meningar om vad meningsrepetition egentligen mäter. LÄS MER