Sökning: "fonologiskt arbetsminne"

Visar resultat 11 - 15 av 23 uppsatser innehållade orden fonologiskt arbetsminne.

  1. 11. Arbetsminnesstrategier i förhållande till ordförråd hos barn med utvecklingsstörning.

    Kandidat-uppsats, Logopedi

    Författare :Cajsa Elfverson; Johanna Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Arbetsminnesstrategier;

    Sammanfattning : Denna studie genomfördes i syfte att undersöka ett eventuellt samband mellan ordförråd och strategianvändning på arbetsminnesuppgifter hos barn med utvecklingsstörning. Barn med utvecklingsstörning antas ha svårare för att minnas visuellt presenterad information med hjälp av en fonologisk strategi, innebärande upprepning av ord subvokalt i arbetsminnet (Milgram, 1973). LÄS MER

  2. 12. Fonologiska och kognitiva förmågor hos barn : en jämförelse mellan barn med cochleaimplantat och/eller hörapparat och normalhörande barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Amela Keranović; Lovisa Stengård; [2011]
    Nyckelord :cochlear implants; hearing aids; children; phonological abilities; cognitive abilities; cochleaimplantat; hörapparat; barn; fonologiska förmågor; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie var att undersöka eventuella skillnader mellan barn med cochleaimplantat (CI) och/eller hörapparat (HA) och normalhörande barn i åldrarna fem till sju år avseende fonologiska och kognitiva förmågor. I studien jämfördes resultat från elva till 44 normalhörande barn med åtta till 25 barn med CI/HA från fyra olika studier. LÄS MER

  3. 13. Arbetsminne och lexikal förmåga hos fyraåringar med typisk språkutveckling

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Logopedi, foniatri och audiologi

    Författare :Selma Larsson; Emma Linder; [2009]
    Nyckelord :Medicine and Health Sciences;

    Sammanfattning : Flera undersökningar har visat att det finns ett samband mellan arbetsminne och lexikal fo1måga hos barn. En del forskare menar att språkstörning kan vara relaterad till en brist i arbetsminnets fonologiska loop, det fonologiska korttidsminnet. LÄS MER

  4. 14. Kognitiv och språklig utveckling hos barn med cochleaimplantat i ett longitudinellt perspektiv

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Jenni Carlsson; Sofia Åström; [2009]
    Nyckelord :Cochlear implants; children; development; phonological abilities; working memory; receptive vocabulary; decoding; reading comprehension; Cochleaimplantat; barn; utveckling; fonologi; arbetsminne; receptivt ordförråd; avkodning; läsförståelse;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett tekniskt hjälpmedel som ges till personer med dövhet eller grav hörselnedsättning. Ett CI kan hos barn ge en möjlighet till ökad utveckling av kognitiva och språkliga förmågor. Syftet med föreliggande studie var att undersöka utvecklingen av kognitiva och språkliga förmågor hos barn med CI. LÄS MER

  5. 15. Prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne hos svenska förskolebarn med cochleaimplantat

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Lovisa Elm; Linda Heedman; [2009]
    Nyckelord :Cochlear Implants; prosody; phonological working memory; hearing; development; phonological abilities; hearing impairment; Cochleaimplantat; prosodi; fonologiskt arbetsminne; hörsel; utveckling; fonologisk förmåga; hörselnedsättning;

    Sammanfattning : Cochleaimplantat (CI) är ett hörselhjälpmedel som kan ge barn med grav hörselnedsättning eller dövhet möjlighet att höra och utveckla talat språk. Svenska grundskolebarn med CI har tidigare visats ha en något nedsatt prosodisk förmåga och fonologiskt arbetsminne även om stora individuella variationer förekommer. LÄS MER