Sökning: "frirumsmodell"

Visar resultat 11 - 12 av 12 uppsatser innehållade ordet frirumsmodell.

  1. 11. ”När halva terminen har gått, då tänker man att tur att det finns pys” – en kvalitativ intervjustudie om hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Erika Ståhl; Linnea Bengtsson; Catrine Andersson; [2015]
    Nyckelord :Undantagsbestämmelsen; Betygsättning; Likvärdighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, med hjälp av kvalitativ intervjustudie och i relation till Ulf P. Lundgrensvidareutveckling av ramfaktorteorin och Gunnar Bergs frirumsmodell samt relevanta undersökningar ochstudier, undersöka vilka erfarenheter lärare, specialpedagoger och skolledare som arbetar inom den enhet igymnasieskolan vars elevunderlag till övervägande del består av elever i behov av särskilt stöd, har, samt derasupplevelser av hur undantagsbestämmelsen fungerar i praktiken. LÄS MER

  2. 12. Specialpedagogisk skolutveckling. En studie om roller och samarbete mellan specialpedagoger och skolledare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Vernesa Slatina; [2010-07-05]
    Nyckelord :skolutveckling; specialpedagog; rektor; organisationsteori;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens syfte har varit att undersöka om och i så fall hur grundskolor, arbetar med specialpedagogiska skolutvecklingsfrågor samt vilken roll skolledare respektive specialpedagoger har i denna process. Syftet har utmynnat i följande forskningsfrågor: Finns det någon specialpedagogisk skolutveckling på de undersökta skolorna och om, hur beskrivs den av rektorer och specialpedagoger i så fall? Hur ser specialpedagogens roll ut i den eventuella skolutvecklingen? Hur ser rektorns roll ut i skolutvecklingen? Finns det något samarbete mellan specialpedagog och rektor i skolutvecklingsprocesser och hur ser det ut i så fall? Teori: Uppsatsen tar utgång i rationalistisk organisationsteori som till skillnad från naturvetenskapliga teorier inte söker sig efter absoluta sanningar utan talar snarare om sannolikheter och regelbundenhet (Jacobsen & Thorsvik). LÄS MER