Sökning: "grouting kth"
Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden grouting kth.
1. Tunnelbyggande vid partiell bergtäckning : En fallstudie av Nacka Centrums tunnelbanestation
Master-uppsats, KTH/Jord- och bergmekanikSammanfattning : I samband med urbanisering av städer ökar omfattningen av byggda delar och antalet pågående byggnadsprojekt. Den ökade bebyggelsen i kombination med samhällets intresse leder till att projekt utförs med minskad möjlighet att välja lämplig plats. LÄS MER
2. Analysis of rock grouting with variable injection pressure
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Rock grouting is an effective technique frequently used in rock engineering to reduce groundwater ingress and increase the stability of surrounding rock mass. The real time grouting control (RTGC) is one of widely used analytical models to predict the grouting process. LÄS MER
3. Jet Grout Bottom Plug in Deep Excavations : Numerical Analysis of a Tunnel Project
Master-uppsats, KTH/Jord- och bergmekanikSammanfattning : This master thesis has investigated the performance of a deep excavation with a jet grout bottom plug used to prevent bottom heave and hydraulic uplift failure. The concept of a jet grout plug as a structural and sealing component in a specific case was studied, namely one of the tunnel sections of The West Link tunnel project in Gothenburg. LÄS MER
4. Groundwater Inflow into Fractured Rock Tunnels
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : Groundwater inflow is a challenge in construction of tunnels in fractured bedrocks since it affects the safety function of tunnels and leads to potential problems in the surrounding environment, such as subsidence, dropdown of the groundwater table. Quantification of groundwater inflow into the tunnel is also important for design of grouting in the construction of the tunnel. LÄS MER
5. Jämförande klimat- och energianalys av tunneldrivningsmetoder
Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknikSammanfattning : En ny tunnelbanelinje på åtta kilometer ska anläggas i Stockholm mellan Älvsjö och Fridhemsplan där WSP har fått i uppdrag att utföra ett lokaliseringsarbete som är ett inledande stadie i projektet. Som en del i lokaliseringsutredningen ingår att välja vilken tunneldrivningsmetod som ska användas för tunneldrivningen där konventionell drivning med borrning och sprängning jämförs med fullortsborrning med en tunnelborrmaskin. LÄS MER