Sökning: "andraspråksinlärning och undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 117 uppsatser innehållade orden andraspråksinlärning och undervisning.

  1. 1. En friare plats : Pedagogiskt drama i Språkintroduktionen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sara Bartfai; [2023]
    Nyckelord :pedagogiskt drama; andraspråksundervisning; svenska som andraspråk; rumslig teori;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen undersöks pedagogiskt drama som del av Språkintroduktionsprogrammet ur ett elevperspektiv. Målet med undersökningen är att bidra till mer empirisk kunskap om användandet av drama i andraspråksundervisning. Studien har en etnografisk ansats och bygger på deltagande observationer samt intervjuer med elever. LÄS MER

  2. 2. Svensklärares erfarenheter av att arbeta med språkutveckling av talat språk hos nyanlända elever i ett flerspråkigt klassrum : med en inriktning på kooperativt lärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sara Svärd; Veronika Saliba; [2023]
    Nyckelord :Nyanlända elever; utmaningar; resurser; kooperativt lärande; internationellt perspektiv; andraspråksinlärning; flerspråkighet; lärarroll;

    Sammanfattning : På grund av oroligheter i världen tvingas många människor på flykt från sitt hemland och söker skydd i ett annat land, däribland Sverige. Att lära sig det svenska språket är något som nyanlända barn och unga som anländer till Sverige tidigt behöver lära sig, något som tidigare forskning visat kan vara krävande både för de nyanlända eleverna och deras lärare. LÄS MER

  3. 3. ”Viktigast att kunna prata. Lättare att skaffa vänner då.” : Nyanlända elevers upplevelser av undervisning på en mottagningsenhet

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Anna Ahokas; [2023]
    Nyckelord :nyanlända elever; upplevelser; lärande; förberedelseklass; kunskap; mottagningsenhet;

    Sammanfattning : Studien har genom kvalitativa semi-strukturerade intervjuer studerat yngre nyanlända elevers upplevelser av undervisning och social tillhörighet. Studiens specifika syfte är att undersöka upplevelser av undervisning och social tillhörighet, hos nyanlända elever i årskurs 4–6, under deras tid i en förberedande klass på en mottagningsenhet. LÄS MER

  4. 4. Grammatikens plats i andraspråksinlärning : Hur tre gymnasiala SVA-läroböcker förhåller sig till grammatik och grammatikinlärning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Maja Näslund; [2023]
    Nyckelord :andraspråksinlärning; läroböcker; svenska som andraspråk; SVA; grammatik; metaspråk; grammatikundervisning;

    Sammanfattning : Genom denna studie har tre läroböcker analyserats med syftet att åskådliggöra hur dessa förhåller sig till grammatik och grammatikinlärning. Genom läroplanen (GY11) och kursplanen för Svenska som andraspråk får lärare en stark motivering till språkutveckling och bearbetningen av explicita grammatikkunskaper med en bristfällig insikt i hur denna undervisning kan formuleras. LÄS MER

  5. 5. Att bedriva andraspråksundervisning för nyanlända elever med PTSD : En studie om lärares erfarenheter, förutsättningar och strategier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lina Lundh; [2023]
    Nyckelord :Teachers; upper secondary school; EFL; group work; cooperative learning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur svenska som andraspråkslärare inom språkintroduktionsprogram arbetar för att stödja nyanlända elever som lider av posttraumatisk stress (PTSD) för att främja deras andraspråksinlärning. För att uppnå studiens syfte valdes en kvalitativ ansats och semistrukturerade intervjuer som metod. LÄS MER