Sökning: "intresse för kemi"

Visar resultat 6 - 10 av 143 uppsatser innehållade orden intresse för kemi.

  1. 6. Urlakning av biocider i bygg- och anläggningsmaterial

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Amanda Öhman; [2023]
    Nyckelord :biocider; byggmaterial; urlaknin;

    Sammanfattning : Biocider är giftiga ämnen som tillsätts material och produkter i syfte att bevara dem genom att hämma tillväxten av mikroorganismer på dess yta. På så sätt används dessa ämnen för att skydda materialet och förlänga dess livslängd. LÄS MER

  2. 7. Computational study of the photophysical properties of two related photosensitizer proteins

    Master-uppsats, KTH/Kemi

    Författare :Benjamin Fégeant; [2023]
    Nyckelord :Photosensitizer proteins; QM MM; photophysics; molecular dynamics; computational protocol for protein preparation; Fotosensibiliserande proteiner; QM MM; fotofysik; molekylär dynamik; beräkningsprotokoll för förberedelser av proteiner;

    Sammanfattning : Den ökande koldioxidhalten i atmosfären har lett till ett ökat intresse för användning av solljus, ett exempel är inom kemi. Att använda ljus i kemi kan leda till nya och intressanta kemiska reaktioner och kan tillämpas i användningsområden som exempelvis fotokatalys och fotovoltaik. LÄS MER

  3. 8. Ämnesövergripande arbete mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom området näringslära i årskurs 6 : Enkätstudie inom ämnena HKK och NO (biologi och kemi)

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Christina Lejon; Madeleine Rönnholm; [2023]
    Nyckelord :Ämnesövergripande; samarbete; näringslära; HKK; NO;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt de svenska styrdokumenten ska grundskolorna arbeta ämnesövergripande för att ge eleverna möjlighet att få en djupare kunskap och förståelse för alla ämnen som ingår i skolans läroplan. Syftet: Ta reda på i vilken omfattning som landets grundskolor arbetar med ämnesövergripande samarbete i årskurs 6 mellan Hem- och konsumentkunskap och Naturorienterande ämnen inom område näringslära. LÄS MER

  4. 9. Läroplansanalys utifrån Blooms reviderade taxonomi : Likheter och skillnader mellan Sveriges och Ålands kunskapskrav i ämnena NO och SO för elever upp till årskurs 4, samt förändringar över tid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jaqueline Sving; Melissa Thom; [2023]
    Nyckelord :NO; SO; läroplanskoder; Blooms reviderade taxonomi; kognitiva processer; kunskapsdimensioner; kunskapskrav;

    Sammanfattning : Teman och analysmetoder som genomsyrar denna studie är läroplanskoder och Blooms reviderade taxonomi. Dessa utgör också den här studiens teori och förklaringsmodeller. Begreppet läroplanskod avser ett samlingsnamn för en uppsättning principer bestående av urval, organisation och förmedlingsform av skolans undervisning (Linde, 2021, s. LÄS MER

  5. 10. Separation och återvinning av kaliumklorid från flygaska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för kemi, bioteknologi och hälsa (CBH)

    Författare :Marcus Välimäki; [2023]
    Nyckelord :kaliumklorid; flygaska; separation; återvinning;

    Sammanfattning : Avfallsförbränning har länge varit en av de viktigaste processerna i ett fungerande samhälle. Utöver en volymminskning, erhålls värmeenergi, bottenaska, flygaska och rökgaser vid förbränningsprocessen. LÄS MER