Sökning: "kognitiv belastningsteori"

Visar resultat 6 - 10 av 12 uppsatser innehållade orden kognitiv belastningsteori.

  1. 6. Kan en styrd diskussion förbättra inlärning av begrepp i biologi på högstadiet?

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lotta Frendin; [2020]
    Nyckelord :Styrd diskussion; ej styrd diskussion; lärande i diskussion; SOLO-taxonomin; bedömningsmatris i biologi Lgr 11; kognitiv belastningsteori.  ;

    Sammanfattning : Sammanfattning Studien har en kvasiexperimentell design och syftet är att bidra med kunskap och analysera om en styrd diskussion i förhållande till en ej styrd diskussion medför djupare kunskap på prov angående begrepp i biologi. Undersökningen genomfördes på fyra typer av lektioner med totalt sex elevgrupper varav fyra av grupperna i årskurs nio och två av grupperna i årskurs sju. LÄS MER

  2. 7. Direkta och indirekta effekter av noter : För aktörer på en aktiemarknad

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för ekonomistyrning och logistik (ELO)

    Författare :Jimmy Huang; Tim Larsson; [2020]
    Nyckelord :Accounting notes; forecast precision; stock liquidity; stock volatility; financial analysts; equity market; context; amount of information; Noter; prognosprecision; aktielikviditet; aktievolatilitet; finansiella analytiker; aktiemarknad; kontext; informationsmängd;

    Sammanfattning : Abstract Title: Direct and indirect effect of notes – for actors in a stock market Background: Notes make up a significant part of the company´s annual report, but does this information have any major impact? On one side, notes should lead to less information asymmetry, which positively affects the stock market and financial analysts forecasting precision as well as this relationship depends on different contexts. The question is also asked if all information presented in the notes is too extensive, which creates information overload for financial analysts. LÄS MER

  3. 8. DIGITALISERINGEN AV SKOLAN - Är digitala läromedel att föredra framför analoga ur ett inlärningsperspektiv?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Karin Landström; [2020]
    Nyckelord :digitala läromedel; kognitiv belastning; kemi; Cognitive load theory; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Digitala läroböcker har ökat i skolorna efter Skolverkets nya riktlinjer 2018 om att skolorna skulle förstärka digitaliseringen. Läroboksförlagen erbjuder därför både traditionella analoga böcker, online- samt digitala böcker. LÄS MER

  4. 9. Making ATLAS Data from CERN Accessible to the General Public : The Development and Evaluation of a Learning Resource in Experimental Particle Physics

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)

    Författare :Svea Ekelin; Louise Hagesjö; [2017]
    Nyckelord :CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogy; Variation Theory; Cognitive Load Theory; Experimental Particle Physics; Histogram Analyzer; Learning Resource; Curiosity; General Public; Website; CERN; ATLAS Outreach; ATLAS Open Data; Analogi; Variationsteori; Kognitiv Belastningsteori; Experimentell Partikelfysik; Histogramanalys; Laromedel; Nyfikenhet; Allmanheten; Webbsida;

    Sammanfattning : In 2016, the ATLAS experiment at CERN released data from 100 trillion proton-proton collisions to the general public. In connection to this release the ATLAS Outreach group has developed several tools for visualizing and analyzing the data, one of which is a Histogram analyzer. LÄS MER

  5. 10. Bild för bättre lärande av naturvetenskap inom högskolan : Högskolestuderandes upplevelse av naturvetenskap genom användandet av bilder i undervisning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Carola Persson; [2016]
    Nyckelord :Förståelse; minne; multimedia-effekt; kognitiv belastningsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka om studenter som går första året på en teknisk högskola upplever att närvaron eller frånvaron av bilder i undervisning av ett naturvetenskapligt ämne påverkar deras förståelse för ämnet och hur väl de minns ämnet som studeras. Genom semi-strukturerade kvalitativa intervjuer fick sju studenter berätta om sina erfarenheter från grundläggande kemi- och fysikkurser på högskolan och om erfarenheter av bilder i andra studier. LÄS MER