Sökning: "kollisionsdetektering"

Visar resultat 6 - 9 av 9 uppsatser innehållade ordet kollisionsdetektering.

  1. 6. Sensorless collision detection with safe reaction for a robot manipulator.

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :MARTIN GYLLING; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : This thesis is about collision detection and reaction for robot manipulators without joint torque sensors. The method for detecting collisions used by [1], [2] is based on an algorithm that estimates the residual torque i.e. LÄS MER

  2. 7. Utvärdering av algoritmer för bred kollisionsdetektering med hjälp av Boids algoritm

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jonathan Nilsson; [2018]
    Nyckelord :Kd-tree; Octree; Sweep and prune; kollisionsdetektering;

    Sammanfattning : Denna studie gick ut på att jämföra tre olika algoritmer som har använts för bred kollisionsdetektering, dessa algoritmer var Kd-tree, Octree och Sweep and prune. Kd-tree och Octree är spatiala datastrukturer, d.v.s. LÄS MER

  3. 8. Bred kollisionsdetektering för spel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Robin Iderström; [2015]
    Nyckelord :bredfas; kollisionsdetektering; kollision; fysik; spelmotor;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker 4 olika algoritmer som används för bred kollisionsdetektering. De olika metoderna för bred kollisionsdetektering kan delas in i 4 olika kategorier. Algoritmerna som är valda att representera varje kategori är Bruteforce, Sweep and prune, Hierarchical grid och Bounding volume hierarchy. LÄS MER

  4. 9. Collision Detection between Dynamic Rigid Objects and Static Displacement Mapped Surfaces in Computer Games

    Master-uppsats, KTH/Numerisk analys, NA

    Författare :Fangkai Yang; [2015]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Collision detection often refers the detection of the intersection of two or more objects. Collision detection algorithms in Avalanche Studios’ game engine need not only to detect the collision, but to get the closest distance and handle penetration. LÄS MER