Sökning: "kommunikation propaganda"

Visar resultat 1 - 5 av 59 uppsatser innehållade orden kommunikation propaganda.

  1. 1. UNGA VUXNAS UPPFATTNINGAR OM FALSKA NYHETER OCH DERAS TILLIT TILL NYHETSKANALER. En kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Andrea Ångman; [2024-03-01]
    Nyckelord :Fake news;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to look into what low-educated and highly-educated young adults aged 20-30 think affects the spread of fake news and how they feel that their trust in news sources is affected when they become increasingly exposed to it. By mapping the respondents' view of the phenomenon of fake news and its influence on their information intake, the study aims to understand whether their trust in news sources is affected. LÄS MER

  2. 2. The joke is on you. En kvantitativ innehållsanalys av partiskheten i den svenska dagspressen 1952-1992

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Sophia Strömberg; [2024-03-01]
    Nyckelord :Satir; politisk satir; svensk dagspress;

    Sammanfattning : Satire plays an essential role in propaganda and is used to criticize power by ridicule and folly. Today, we rarely see political cartoons in the Swedish daily press, but it hasn’t always been that way. LÄS MER

  3. 3. Dålig PR är bra PR. En kvalitativ intervjustudie om trovärdighet och förtroende för Public Relations

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Michaela Matsson Amneteg; [2023-11-17]
    Nyckelord :Public Relations; PR; trovärdighet; förtroende;

    Sammanfattning : Executive summary PR, short for public relations, has become a word associated with manipulation, propaganda and often characterized by low trust and low credibility according to research. Associating PR with lies or tricks is perceived to be a pattern, simultaneously PR practitioners are portrayed in popular culture as glamorous and social individuals. LÄS MER

  4. 4. Hur människor med rysk bakgrund i Sverige navigerar det föränderliga medielandskapet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Oliver Söderström; [2023]
    Nyckelord :Information warfare; Agenda-Setting Theory; Priming Theory; Framing Theory; fake news; propaganda; Internet Research Agency; post truth.; informationskrig; dagordningsteorin; priming theory; fake news; propaganda; Internet Research Agency; post truth.;

    Sammanfattning : Abstrakt  Examensarbete inom medie- och kommunikationsvetenskap (15HP) Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3) Fakulteten kultur och samhälle  Malmö Universitet  Titel: Hur människor med rysk bakgrund i Sverige navigerar det föränderliga medielandskapet. Författare: Oliver Söderström Handledare: Matts Skagshöj Examinator: Margareta Melin  Hösttermin: 2022 Syftet med denna studie är att undersöka hur ryska människor som bor i Sverige, navigerar dagens medielandskap i förhållande till det pågående kriget i Ukraina. LÄS MER

  5. 5. Propaganda for survival: A study on Ukraine`s visual and strategic communication during the war with Russia

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Ludvig Hedén; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER