Sökning: "kontextrika problem"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden kontextrika problem.

  1. 1. Kommunikativa aspekter av kollaborativt lärande i fysikundervisning : En analys av hur elever på svenska gymnasieskolor kommunicerar, positionerar, deltar och använder representationer vid smågruppsdiskussioner.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Emil Sarling; [2022]
    Nyckelord :kollaborativt lärande; grupparbeten; samarbete; kommunikation; representationer; positioner; identitet som fysiker; deltagande;

    Sammanfattning : Diskrepansen mellan inställningen gentemot fysik hos elever på gymnasiet i Europa och Nordamerika och arbetsmarknadens krav på kompetens inom naturvetenskapliga ämnen skapar utmaningar inför framtiden. Inställningen gentemot fysik har visat sig förbättras genom användandet av kollaborativt lärande och representationer. LÄS MER

  2. 2. ”HUR MÅNGA JOULE STRÅLAR DU UNDER DIN LIVSTID?” Förekomst och formulering av kontextrika problem i fysikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Avazeh Hashemloo; [2020]
    Nyckelord :Kontextrika problem; Verklighetsanknutna problem; Gymnasiet; Modern fysik; Fysikläroböcker;

    Sammanfattning : Införandet av kontextrika problem (KP) i fysikundervisning förväntas öka elevers intresse för ämnet. Ett kontextrikt problem innefattar en anknytning till elevers vardagliga upplevelser och bör/måste även formuleras som en berättelse där eleverna är huvudpersonen och motiveras att själva ta reda på svaret. LÄS MER

  3. 3. Fysikundervisning med gruppdiskussioner om kontextrika problem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Lennart Hamberg; [2017]
    Nyckelord :gymnasieundervisning; motivation; kommunikation; samarbete;

    Sammanfattning : Intresset och motivationen för fysikämnet varierar men är ofta relativt låg bland dagens gymnasieelever. Syftet med denna studie har därför varit att utvärdera en undervisningsmetod som inkluderar gruppdiskussioner om kontextrika problem. De kontextrika problemen förväntas öka elevernas intresse och motivation för fysik. LÄS MER

  4. 4. Kontextrika problem i gymnasieskolans fysikprov

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Peter Mårdklint; Joakim Rosell; [2004]
    Nyckelord :Gymnasieskolan; fysik; prov; vardagsanknutna problem; kontextrika problem;

    Sammanfattning : Proven i dagens skola är ofta av klassisk karaktär, skrivna så att de endast syftar till naturvetenskapen som en produkt. Hur skall vi få proven mer motiverande för eleverna? Ett sätt kan vara att införa mer vardagsanknutna problem i proven. LÄS MER