Sökning: "kvinnor och män i klassrummet"
Visar resultat 6 - 10 av 39 uppsatser innehållade orden kvinnor och män i klassrummet.
6. Didaktiska strategier i åk 3–6 klassrummet för att främja flickornas intresse för teknikämnet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisning i teknik kan bedrivas och utvecklas för att bäst främja teknikintresset hos flickor i årskurs 3–6. Studien ska belysa vilka didaktiska strategier verksamma lärare arbetar med för att främja flickornas teknikintresse och vilket stöd de verksamma lärarna behöver för att kunna bedriva genusmedveten undervisning i syfte att främja flickornas intresse för teknikämnet. LÄS MER
7. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER
8. "Vågar du prata nu?" : En studie om Svenska 3-elevers självskattning, attityder och talängslan inför muntliga framställningar och deras progression inom dessa områden.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate student progression in oral presentations. During almost an entire academic year, the students have read the course Swedish 3. To be able to examine their development, their self-efficacy, attitudes and speech anxiety ub these situations are measured. LÄS MER
9. Genus inom ämnet Musikproduktion i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Studien behandlar musikproduktion ur ett genusperspektiv. Eftersom musikproduktionens tekniska område ofta beskrivs som maskulint kodat, berör studien könsnormer och hur olika lärare angriper problematiken i klassrummet. LÄS MER
10. Framställningen av ”manligt” respektive ”kvinnligt” : En genusanalys av UR:s ”Livet i mattelandet”
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att undersöka UR:s utbildningsprogram ”Livet i mattelandet” utifrån ett genusperspektiv. Studien har även syftat till att undersöka hur manligt och kvinnligt gestaltas i utbildningsprogrammets olika avsnitt, samt hur stor plats män respektive kvinnor tar utifrån en mätning av taltidsfördelningen i fyra olika avsnitt. LÄS MER