Sökning: "lärare stress coping"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden lärare stress coping.

  1. 1. Hjälp oss orka : En studie om att förebygga elevers skolrelaterade stress

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Jesper Lysmo; [2024]
    Nyckelord :Förebyggande; hälsofrämjande; skolrelaterad stress; specialpedagog och stöd;

    Sammanfattning : Lysmo, Jesper (2024). Hjälp oss orka – En studie om förebyggande av elevers skolrelaterade stress. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Ängslan inför muntliga redovisningar : En studie om elevers upplevelser och lärares metoder vid muntliga redovisningar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sara Kondos; Hibah Kandas; [2022]
    Nyckelord :Oral presentations; rethorics; speech anxiety; Swedish; Muntlig redovisning; retorik; svenska; talängslan;

    Sammanfattning : Rädsla för att tala inför folk är ett allmänt känt fenomen som har drabbat oss alla någon gång. Muntliga presentationer är en del av svenska elevers skolgång, och det kan bidra till oro och stress hos vissa elever. Trots detta är det ett krav från Skolverket att muntliga presentationer ska genomföras av alla elever. LÄS MER

  3. 3. Stressorer och copingstrategier bland högskolestudenter

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Valantina Dlor; Shinyar Ahmad; [2020]
    Nyckelord :stress; stressors; coping; college students; college studies;

    Sammanfattning : Studien syftade till att undersöka vilka stressorer högskolestudenter upplever samt vilka copingstrategier de använder för att hantera stressorerna. En kvalitativ metod användes där 12 intervjuer med högskolestudenter genomfördes med en semistrukturerad intervjuguide som utgångspunkt. Deltagarna var högskolestudenter mellan 20–30 år. LÄS MER

  4. 4. Dragkampen mellan klassrummet och fotbollsplanen : En kvalitativ studie av gymnasieelevers upplevelser och hantering av kombinationen elitidrott och studier

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Adam Lockner; Martin Ladan; [2020]
    Nyckelord :Ungdomsidrott; Studier; Stress; Hanterbarhet; Coping; Upplevelse; Resurser;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med denna studie är att undersöka hur gymnasieelever som studerar Nationell idrottsutbildning (NIU) upplever och hanterar kombinationen av studier och utövande av elitidrott. Detta genom att besvara frågeställningen, innehållandes två frågor: Hur upplever eleverna kombinationen av studier och elitidrott?; Vilka inre respektive yttre resurser har eller saknar eleverna för att hantera kombinationen av skola och elitidrott? Metod: Denna studie använder sig av en kvalitativ ansats med fenomenologisk inriktning som metod för tolkning av data. LÄS MER

  5. 5. Skilda examinationers påverkan på gymnasieelevers stressupplevelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Emma Jones; Henrik Norrby; [2019]
    Nyckelord :Examination forms; Stress; Coping; Cognitive appraisal; Examinationsformer; Stress; Stresshantering; Kognitiv bedömning;

    Sammanfattning : This paper aims to examine which form of examination that influence the students stress-level the most and if there’s a significant difference between genders. In relation to recent studies, hypotheses were formed that the oral exam should have the highest scores of stress, that students with better score on coping should have lower stress and that girls would score higher than boys. LÄS MER