Sökning: "lärarutbildning halmstad högskolan"

Visar resultat 26 - 30 av 129 uppsatser innehållade orden lärarutbildning halmstad högskolan.

  1. 26. Hur fungerar gruppen? : En studie om gymnasieelevers upplevelser av tre grupprocesser och dess påverkan på kunskapsutvecklingen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Therese Andersson; Caroline Nicolle; [2014]
    Nyckelord :Grupparbete; grupprocesser; groupthink; rolltagande; free-ridning; kunskapsutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen har varit att undersöka elevers upplevelser av tre grupprocesser samt vilken påverkan eleverna upplever att grupprocesserna har på elevernas kunskapsutveckling. De studerade grupprocesserna är groupthink, rollagande och free-riding. LÄS MER

  2. 27. Perspectives on Power : Teaching Suzanne Collins’s The Hunger Games and the Concept of Power in the English Language Classroom

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Martin Wildstam; [2014]
    Nyckelord :The Hunger Games; Power; Power Over; Power To; Humiliation; Dehumanization; Oppression; School.;

    Sammanfattning : Målet med uppsatsen är att visa hur Suzanne Collins’s The Hunger Games kan användas i ett språkklassrum för att introducera begreppet makt. Målet är även att, från ett makt-perspektiv, kunna påvisa att spektaklet Hungerspelen kan uppfattas som ett medel för systematiskt förtryck, förödmjukelse och avhumanisering av den styrande makten. LÄS MER

  3. 28. Vägen till motivation och förståelse? : – En kvalitativ intervjuundersökning avgymnasielärares attityder till ämnesövergripandeundervisning

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Emma Folt; [2014]
    Nyckelord :ämnesövergripande undervisning; ämnesintegrering; ämnessamarbete; gymnasieskolan.;

    Sammanfattning : Syftet med examensarbetet är att skapa en förståelse för om och i så fall varför det finns enskillnad mellan styrdokument och praxis gällande ämnesintegrering på gymnasiet, och dettagenom att undersöka gymnasielärares attityder till ämnesintegrering. Att samarbeta mellanämnena är någonting som jag anser förekommer oftare på grundskolan vilket är anledningentill att jag önskade studera huruvida arbetssättet tillämpas på gymnasiet. LÄS MER

  4. 29. Har kursplanerna förändrats? : En analys av hur kursplanerna inom ramen förreligionsundervisningen (grundskolanssenare år)har förändrats, sett utifrån liberalism och konservatism

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Ljinda Krljesi; Mohamad Kiswani; [2014]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 30. Litteratursamtal i undervisningen : En studie om litteratursamtalets konsekvenser

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Sandra Svanström; Johanna Stenberg; [2014]
    Nyckelord :Boksamtal; Litteratursamtal; Litteraturundervisning; Textsamtal;

    Sammanfattning : Barn lär sig av varandra genom att interagera och kommunicera. Mening och förståelse skapas vid samtalande och lyssnande utifrån det som lästs eller skrivits. Litteratursamtal innebär samtal om skönlitterära texter, där eleverna genom arbetssättet får möjlighet att arbeta tillsammans och reflektera över det lästa. LÄS MER