Sökning: "lågstadielärares språkanvändning"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden lågstadielärares språkanvändning.

  1. 1. Engelska eller svenska? Eller både och? : En kvalitativ studie med fokus på lågstadielärares språkanvändning i engelskämnet i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Josefine Eriksson; Malin Söderlund; [2022]
    Nyckelord :språkanvändning; lågstadielärare; engelskundervisning; årskurs tre; Sverige; observation; intervju; språkväxling;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att få fördjupad kunskap om svenska lågstadielärares språkanvändning i engelskundervisningen. Detta gjordes genom att observera och intervjua tre verksamma lärare i grundskolans årskurs tre. LÄS MER

  2. 2. När används målspråket egentligen? : En kvalitativ studie av lågstadielärares inställning till engelska och språkanvändning i olika situationer

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sadije Jashari; Victoria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Engelskämnet; målspråket; årskurs 1-3; andraspråksinlärning; intervju; observation; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om språkanvändning i 1–3-undervisningen i engelska. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER

  3. 3. Vad heter det på mattespråk? : En kvalitativ undersökning om lågstadielärares perspektiv på det matematiska språket i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Felicia Brunstedt; Marilyn Olivas; [2017]
    Nyckelord :matematiskt språk; lågstadielärares språkanvändning; triangulering; observationer; semistrukturerade intervjuer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om hur lärare i årskurs 1–3 arbetar för att främja elevers matematiska språk i undervisningen. För att undersöka hur lärare arbetar för att främja elevers matematiska språk användes metoden triangulering, i form av observation och intervju. I studien deltog fem lärare. LÄS MER