Sökning: "ljudsymbolism"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet ljudsymbolism.

  1. 1. Hur associationer mellan typsnitt och icke-språkliga ljud påverkas av kultur och modersmål

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Ekaterina Kretiv; [2020]
    Nyckelord :Cross-sensory associations; Japanese writing system; Latin alphabet; sound symbolism; typeface personality; japanska skriftsystem; korssensoriska associationer; latinska alfabetet; ljudsymbolism; typsnittets personlighet;

    Sammanfattning : Studien genomfördes för att undersöka om associationer mellan utformningen av typsnitt i latinska alfabetet och i japanska skriftsystem och icke-språkliga ljudstimuli. Ytterligare syfte var att undersöka om associationerna påverkas av modersmål och kultur hos respondenter. LÄS MER

  2. 2. FONESTEM TYPISKA FÖR GÖTEBORGSKAN, FINNS DE? En vidarestudie

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori

    Författare :Eva Thorselius; [2017-06-12]
    Nyckelord :ljudsymbolism; fonestem; göteborska; språkliga attityder; dialektutjämning;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en vidarestudie av ett tidigare arbete som behandlar den ljudsymboliska företeelsen fonestem, det vill säga ett kluster av främst konsonanter som ger det ett visst semantiskt innehåll, i den göteborgska dialekten. Den föregående studien visade att det framförallt var pejorativa fonestem som visades förekomma i stor utsträckning i göteborgskan och i synnerhet konsonantklustret br- pejorativt. LÄS MER

  3. 3. Meningen : Konsten att skapa intryck och inneboende mening i varumärkesnamn

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Marie Gabrielsson; [2015]
    Nyckelord :Brand name; Brand name creation; Symbolism; Naming process; Meaning; Varumärkesnamn; Varumärkesnamnskapande; Symbolism; Namngivningsprocess; Mening;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vikten av att välja ett varumärkesnamn är stor. I marknadsföringslitteraturen finns det riktlinjer kring hur ett bra namn ska vara. Trots detta finns det ingen klarhet i hur riktlinjerna bör användas eller hur ett varumärkesnamnförslag faktiskt genereras. LÄS MER