Avancerad sökning

Hittade 2 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Jag tror inte de har en susning om hur bra vi löst det" : undervisningsorganisationen för integrerade elever mottagna i grundsärskolan med undervisning i grundskolan

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Burholm; [2019]
    Nyckelord :Co-teaching; curriculum for pupils with intellectual disabilities; inclusive classrooms; inclusive education; integrated pupils; intellectual disabilities; teaching organization; Grundsärskolans läroplan; medundervisning; inkluderande klassrum; inkluderande undervisning; intellektuell funktionsnedsättning; undervisningsorganisation;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare och rektorer organiserar undervisningen för den integrerade grund-särskoleeleven samt vilka förutsättningar för inkludering som finns. Med hjälp av klassrumsobservationer och in-tervjuer söktes svar på följande frågeställningar: Hur organiseras undervisningen, vilka förutsättningar för inkludering finns, hur beskriver lärare och rektorer samarbetet mellan lärare, resurspersoner och speciallärare samt vilken kunskap om grundsärskolan finns på skolorna? Teoretisk förankring utgörs av Lundgrens ramfaktorteori (1972), relationell pedagogik enligt Aspelin (2013) samt de specialpedagogiska perspektiven, individperspektiv och relationellt perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Är utevistelsenförskollärarnaskaffepaus? : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar medundervisning utomhus på förskolans gård

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk-didaktisk forskning

    Författare :Denise E Reinholdsson; Amanda Petersén; [2019]
    Nyckelord :förskolans gård; hållbar framtid; medforskande förskollärare; undervisning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Studien avser att bidra med kunskap kring hur förskollärare arbetar med undervisning utomhus påförskolans gård. Frågeställningarna berör hur förskollärare beskriver att de planerar och genomförundervisning utomhus, vad pedagogisk inriktning har för betydelse i undervisningen och hurundervisning utomhus kan bidra till att läroplansmålen uppnås. LÄS MER