Sökning: "mentala tallinjen"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden mentala tallinjen.

  1. 1. Brädspel – ett effektivt sätt att lära sig bråk- och decimaltal? En kvantitativ studie om elevers förmåga att tillgodogöra sig bråk- och decimaltal med hjälp av brädspel, med särskilt fokus på elever i särskilda undervisningsbehov i matematik.

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Anna-Carin Bäckebo; Margareta Löfstedt; [2020]
    Nyckelord :elever i SUM; SUM-elev; tallinje; taluppfattning;

    Sammanfattning : Elevers problem med matematikämnet i grundskolan är väldokumenterat och varje år lämnar en betydande del grundskolan utan betyg i ämnet. För att nå framgång i matematik är en god taluppfattning viktig och studier visar att denna hör samman med en utvecklad inre representation av tallinjen. LÄS MER

  2. 2. Tal och räkneoperationer på tallinjen : Hur elever i årskurs 1 uppfattar tal på tallinjen

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Åsa Scherrer; [2019]
    Nyckelord :Tallinje; visuell representation; aritmetik; fenomenografi; resonemang; matematiska egenskaper;

    Sammanfattning : Syftet med undersökningen var att ta reda på elevers uppfattningar om hur tal och räkneoperationer kan presenteras på tallinjen. Idag har tallinjen har ingen central plats i undervisningen på lågstadiet trots att utvecklingen av den mentala tallinjen, taluppfattning och framgångar i aritmetik bygger på en förståelse av tallinjen. LÄS MER

  3. 3. Kan intensivträning med digitala verktyg påverka elevers taluppfattning och motivation? : En interventionsstudie på högstadiet

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Kristina Reimendal; Solweig Svennberg; [2015]
    Nyckelord :Basic number sense; mental number line; SEM-students; computer aided learning; intensive training; motivation.; Grundläggande taluppfattning; mentala tallinjen; SUM-elever; datorstött lärande; intensivträning; motivation.;

    Sammanfattning : Kan intensivträning med digitala verktyg påverka elevers taluppfattning och motivation? - En interventionsstudie på högstadiet. Can intensive practice with digital tools affect students number sense and motivation? – An intervention study in Secondary School. LÄS MER

  4. 4. Den mentala tallinjen och kunskaper i matematik : En studie kring elevers kunskaper kring den mentala tallinjen, talfakta och räknemetoder i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Utbildningsvetenskap

    Författare :Charlotte Källkvist; [2012]
    Nyckelord :Automatiserade talfakta; mental tallinje; räknemetoder; huvudräkning;

    Sammanfattning : Tidigare studier visar att många elever uppvisar brister vad gäller automatiserade talfaktakunskaper. I den här studien har jag kartlagt om det råder några relationer mellan elevers olika matematiska kunskaper, såsom talfaktakunskaper, mental bild av tallinjen och procedurkunskaper. LÄS MER