Sökning: "multisensorisk perception"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden multisensorisk perception.

  1. 1. Hur mycket kropp är det i detta utsökta vin? : Om den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Monica Sperens; [2022]
    Nyckelord :Conceptual metaphor theory; sensory; multisensory perception; Konseptuell metaforteori; sensorisk; multisensorisk perception;

    Sammanfattning : Studien som redovisas i denna D-uppsats undersöker den metaforiska betydelsen av kropp i vinprovningssammanhang. Undersökningen hämtar sitt material från intervjuer med vinkonnässörer, vinlitteratur med undervisande syfte och texter från vinprovarwebsidor. LÄS MER

  2. 2. Saltreduktion genom upplevd och associerad multisensorik : konsumenters upplevelse av sälta i livsmedel genom ett hemtest samt en enkät

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för naturvetenskap

    Författare :Hanna Johannesson; Josefin Svensson; [2021]
    Nyckelord :Salt; salt reduction; sensory; health; percieved saltiness; multisensory solutions; Salt; saltreduktion; sensorik; hälsa; upplevd sälta; multisensorisk påverkan;

    Sammanfattning : I Sverige äter vi ca 11 g salt per dag, vilket är dubbelt så mycket som rekommenderat. Eftersom ett för högt saltintag innebär risker för hälsan, har livsmedelsföretag i ett Vinnovafinansierat projekt, på uppdrag av Regeringskansliet, gått ihop för att ta fram metoder för saltreduktion, bland annat en så kallat multisensorisk verktygslåda. LÄS MER

  3. 3. Lyxexponeringars påverkan på konsumenters betalningsvilja samt varans exklusivitet : En kvantitativ studie om konsumenters betalningsvilja på en produkt i Åhléns varuhus i Mall of Scandinavia

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anton Hiort af Ornäs; Jonatan Rungegård; Martin Thiberg; [2019]
    Nyckelord :Sinnesmarknadsföring; visuell stimuli; färgen guld; butiksmiljö; exponering; multisensorisk upplevelse; varumärkeskännedom; lyx; exklusivitet; betalningsvilja; experiment;

    Sammanfattning : Authors: Anton Hiort af Ornäs, Jonatan Rungegård and Martin Thiberg Supervisor: Hans Allmér Examiner: Miralem Helmefalk Title: Luxury exposures´ impact on consumers' willingness to pay and on the exclusivity of the product Subject: Master Thesis in Detail and Service Management, School of Business and Economics, Linnaeus University, 2FE66E, 2019 Keywords: Sensory marketing, visual stimuli, gold colour, store environment, exposure, multisensory experience, brand-recognition, luxury, exclusivity, willingness to pay, experiment.   Context: The study, in collaboration with Åhléns, examined how a product's exclusivity and consumers´ willingness to pay are affected by exposures associated with luxury. LÄS MER