Sökning: "muntligt och skriftligt språk"

Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade orden muntligt och skriftligt språk.

  1. 1. SPRÅKA PÅ SLÖJDISKA : Kvalitativ studie om multimodal språkutveckling inom slöjdämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :de Jesus Wang Soondely; Sanna Haverinen; [2024]
    Nyckelord :språkutveckling; slöjddidaktik; språkinriktad undervisning; multimodal kommunikation; slöjdiska;

    Sammanfattning : Examensarbetet Språka på slöjdiska adresserar bristen på forskning inom slöjdlärares språkutvecklande arbete och strävar efter att belysa kopplingen mellan språk och slöjdpraktik för att stötta elevers språkutveckling och lärande. Syftet med studien är att öka kunskap om hur man kan arbeta språkutvecklande inom slöjdämnet. LÄS MER

  2. 2. Genrepedagogiken som metod för språkinlärning i modersmålsundervisning: nya utmaningar i en modern svensk kontext

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Rawan Farouk Omar Albayati; Intsar Falah; [2023]
    Nyckelord :genrepedagogik; cirkelmodellen; scaffolding; den systematiskt funktionella grammatiken;

    Sammanfattning : Vi är två lärarstudenter med inriktning modersmål som läser den sista terminen på VALutbildningen. I vårt examensarbete kände vi båda att vi ville skriva om ett viktigt ämne som ger oss kunskaper i vår yrkesroll som modersmålslärare. LÄS MER

  3. 3. Språkutvecklande matematikundervisning för elever i årskurs f-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Sofia Ricketts Fält; Anna-Karin Starnberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna litteraturstudie behandlas hur språkutvecklande arbetssätt kan stötta elever i deras matematiklärande i årskurs f-3. Språket är betydelsefullt för matematiskt lärande men kan även innebära en utmaning för eleven. LÄS MER

  4. 4. Hur tänkte du egentligen? : En studie om elevers kommunikation vid lösning av matematiska problem ur ett multimodalt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elina Sorvari; [2022]
    Nyckelord :Kommunikation; matematiskt resonemang; multimodalitet; semiotiska representationer;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur elever vid gymnasieålder kommunicerar muntligt respektive skriftligt sitt matematiska tänkande och jämföra om det kan urskiljas distinktion mellan dessa kommunikationssätt. Det undersöktes vilka semiotiska representationer elever väljer att använda och vad dessa används för. LÄS MER

  5. 5. Nätbaserad undervisning : För- och nackdelar i andraspråksundervisning ur elevperspektiv på en SFI C-kurs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Ana Begenisic; [2022]
    Nyckelord :SFI C-elever; lärplattform; svenska för invandrare; distansundervisning; lärarrespons;

    Sammanfattning : Sverige står idag inför en stor digitaliseringsutmaning med avseende på de stora samhällsförändringarna som skett runt om i världen på grund av coronapandemin. Sedan mars 2020 har vuxenutbildningen och SFI organiserats om till distansundervisning. LÄS MER