Sökning: "nationella provet i matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 62 uppsatser innehållade orden nationella provet i matematik.

  1. 1. Fattar du frågan? : En analys av nationella provet i matematik ur ett andraspråksperspektiv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Lisa Mattola; [2024]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; Läsbarhet; LIX; Nationella prov; Matematik;

    Sammanfattning : Andraspråksinlärare har generellt sett lägre betyg i matematik än elever med svenska som modersmål. Syftet med studien är att undersöka vilka språkliga utmaningar som andraspråksinlärare och andra elever med lässvårigheter möter när de skriver nationella prov i matematik. LÄS MER

  2. 2. Lärargjorda prov i matematik - Hur fördelningen av förmågorna ser ut i relation till de nationella proven

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Alice Arnberg; [2023]
    Nyckelord :Kunskapsmatrisen; matematiska förmågor; procedurförmåga; ämnesinnehåll; bedömningsunderlag;

    Sammanfattning : I matematikundervisning görs betygssättningen främst utifrån delprov skapade av lärarna själva och utifrån det Nationella provet. Det är viktigt att dessa bedömningssituationer ger information om elevens kunskap utifrån kursplanernas betygskriterier, vilka utgår från sex matematiska förmågor. LÄS MER

  3. 3. Faktorer som påverkar resultatet på detnationella provet i matematik : En kvantitativ studie om sambandet mellan lärobok, förberedelser, lärarens arbetserfarenhet och provresultat i årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Julia Sandström Döse; Julia Runnemalm; [2023]
    Nyckelord :matematikundervisning; nationella provet; resultatpåverkan;

    Sammanfattning : Bakgrund: Matematikundervisningen utgår i stor utsträckning ifrån en lärobok. Det är rektorers ansvar att säkerställa att lärare kvalitetssäkrar de läromedel, och bland dem, denlärobok, som används. Tidigare fanns det en statlig läromedelsgranskning som granskade läroböckerna, vilken avvecklades 1991. LÄS MER

  4. 4. Man behöver arbeta med likvärdighet när man betygssätter : En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare i matematik arbetar och resonerar för att göra en likvärdig betygssättning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Wedin; [2023]
    Nyckelord :Betygssättning; matematik; likvärdighet; rättssäkert.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i matematik resonerar och arbetar med rättssäker betygssättning. Sex lärare från två städer har intervjuats om bedömning och betygssättning och utifrån dessa intervjuer har tre teman hittats. LÄS MER

  5. 5. Det nationella provet – stödjande eller styrande? : En kvalitativ studie om det nationella provets betydelse för elevers kursbetyg i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Casper Björnlund; Isabella Törmänen; [2022]
    Nyckelord :Matematik; nationella prov; bedömning; betygssättning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka vilken betydelse det nationella provet i matematik har vid betygssättning. Detta undersöktes med en intervjustudie där fyra verksamma lärare som undervisade i matematik på gymnasiet deltog. LÄS MER