Sökning: "perceptions of bullying"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden perceptions of bullying.

  1. 1. Mobbning som begrepp och som fenomen : En kvalitativ studie av några ungdomars upplevelser och uppfattningar av mobbning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Lina Hammal; [2022]
    Nyckelord :Kränkning; sexuella trakasserier; trakasserier;

    Sammanfattning : Mobbning får inte äga rum i verksamheter som rättar sig efter skollagen. Antalet mobbade skolbarn har stigit kraftigt sedan 2018 och har fördubblats under det senaste decenniet. Denna kvalitativa studie fokuserade på att uppmärksamma ungdomars perspektiv på mobbning. LÄS MER

  2. 2. Fritidshemsbarnens lek – en studie om uppfattningar, engagemang och rum för lek på fritidshemmet

    M1-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Ahmed Shekh Muhumed Halane; [2020]
    Nyckelord :In and exclusion; play; schoolyard; staff commitment; In och exkludering; lekar; skolgård; personalens engagemang;

    Sammanfattning : This study treats with The significance and meaning of playing among children in the leisure centers. An overview presents some of the research concerning childrens play in schoolyards. LÄS MER

  3. 3. “It’s not necessarily the app, the app can be a positive thing” : children’s perspectives on their own social media use.

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för tema

    Författare :Anna Grabowski; [2020]
    Nyckelord :Children’s perspectives on social media; thematic analysis; social media; children and social media; children’s voices;

    Sammanfattning : This thesis was motivated by the widespread use of social media by children, and the lack of research on perceptions of their own use. It expands on previous research which, while sometimes including children’s voices, largely focuses on the negative impact that social media has on well-being. LÄS MER

  4. 4. Det förebyggande arbetet mot mobbning och kränkande behandling - ur ett elevperspektiv : En kvalitativ studie om elevers definition och uppfattning om mobbning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Aladin Tulek; [2020]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; elevers uppfattning; cybermobbning; bullying; förebyggande arbete; mobbare; mobboffer; skolan;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to study how pupils define bullying and what they perceive their school’s preventive work against bullying to be. Another purpose is to then illustrate and analyze how the pupils perceptions and the school’s preventive work correspond to the school law/ Skolverkets publications. LÄS MER

  5. 5. Idrott och Hälsa på film : En kvalitativ studie om hur idrottsundervisning och idrottslärare porträtteras på film

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Jacob Sköldmark; [2020]
    Nyckelord :Physical Education; Movies; Movie images; Stereotypes;

    Sammanfattning : Mainstream media and especially movies have an ability to influence people’s perceptions on many different phenomena. This study aims to create an increased understanding of how physical education teachers and physical education are portrayed in the Swedish movies Ondskan (2003), Älska mig (2008), Tusen gånger starkare (2010) and En komikers uppväxt (2019). LÄS MER