Sökning: "professionell utveckling och handledning"
Visar resultat 21 - 25 av 28 uppsatser innehållade orden professionell utveckling och handledning.
21. Introduktion och handledning vid Akademiska sjukhuset : Nyutexaminerade sjuksköterskors åsikter
Kandidat-uppsats, Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskapSammanfattning : AIM: To investigate newly graduated nurses opinions on their introduction and preceptorship at Akademiska Sjukhuset in Uppsala. METHOD: A descriptive cross-sectional study using qualitative and quantitative evaluations. Data was collected by a questionnaire containing open and closed questions. Totally 42 participants took part in the study. LÄS MER
22. Grupphandledning som yrkesmässigt stöd i psykosocialt arbete : En kvalitativ studie om personalens upplevelser
Kandidat-uppsats, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPISammanfattning : Denna kvalitativa studie undersöker personalens upplevelser av grupphandledning som ett yrkesmässigt stöd i psykosocialt arbete. Vidare undersöks hur grupphandledning kan bidra till personalens välbefinnande samt vilka egenskaper handledaren bör besitta. Studien utgår från en hermeneutisk forskningstradition med en kvalitativ ansats. LÄS MER
23. Sjuksköterskors uppfattning om omvårdnadshandledning
Kandidat-uppsats, HHJ, Avd. för omvårdnadSammanfattning : Handledaren är en nyckelperson i studenternas utveckling till professionella sjuksköterskor. Syftet med denna studie var att undersöka och beskriva sjuksköterskors uppfattning om omvårdnadshandledning av sjuksköterskestudenter. Fokusgruppsintervjuer valdes som metod. Nitton sjuksköterskor deltog i intervjuerna. LÄS MER
24. Handledningens betydelse för en skola för alla- Skolledares uppfattningar om handledning (The Importance of Tutoring towards a School for All - Schoolleaders' Opinions about Tutoring)
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Syftet med vårt arbete var att ta reda på tio skolledares uppfattningar om handledning som en metod att utveckla pedagogisk verksamhet mot en skola för alla. Skolledares syn på begreppet handledning samt på vilket sätt handledning som metod används som en del i utveckling av pedagogisk verksamhet, var en del av undersökningen. LÄS MER
25. Handledning – kan den stärka och utveckla ledarskapet?
C-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för vårdvetenskap och hälsaSammanfattning : Handledning och dess effekter har tidigare belysts inom såväl utbildnings- som yrkesprofessionella sammanhang. Handledning innebär reflektion över personligt upplevda arbetsrelaterade situationer och tidigare forskning inom området har visat att handledning kan stimulera till professionell och personlig utveckling. LÄS MER