Sökning: "verksamhetsförlagd utbildning"

Visar resultat 1 - 5 av 151 uppsatser innehållade orden verksamhetsförlagd utbildning.

  1. 1. Samtal för formativ bedömning i förskollärarprogrammet

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Martina Borg; [2020-04-09]
    Nyckelord :verksamhetsförlagd utbildning; VFU; Bedömning; formativ bedömning; lärarutbildning; sociokulturellt perspektiv; självbedömning;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur förskollärarstudenters lärande stöttas under formativa bedömningssamtal, med ett sociokulturellt perspektiv som utgångspunkt. Mitt intresse för formativ bedömning och lärande i samtal under högre utbildning grundar sig i min bakgrund som förskollärare och som kursledare och lärare inom verksamhetsförlagd utbildning i ett förskollärarprogram. LÄS MER

  2. 2. Handledning i ledarskap i förskollärarutbildning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Madeleine Brodin Olsson; [2020-03-09]
    Nyckelord :förskollärare; ledarskap; sociokulturellt perspektiv; VFU; förskolärarprogram; utbildning; handledning;

    Sammanfattning : Studien syftar till att bidra med kunskap om hur studenter i tvåparts- och trepartssamtal under verksamhetsförlagd utbildning på ett förskollärarprogram stöttas i utvecklande av förståelsen för ledarskap i förskolläraryrket. Studiens teoretiska ram utgörs av ett sociokulturellt perspektiv som erbjuder begrepp för att förstå undervisning och lärande samt kommunikation. LÄS MER

  3. 3. De självlärda problemlösarna : Idrottslärarstudenters syn på utbildningen, yrket och ämnet idrott och hälsa.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för idrottsvetenskap (ID)

    Författare :Sara Rosén Andersson; [2020]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; Lärarutbildningen; Idrottslärarstudenter; Habitus; Fält;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte var att undersöka hur idrottslärarstudenter ser på läraryrket och på ämnet idrott och hälsa samt om synen utmanas eller förändras under studietiden. Frågeställningen i uppsatsen var dels att undersöka om studenternas bild har förändrats under tiden de studerat på universitetet samt varit ute på sin VFU (verksamhetsförlagd utbildning), dels vilka utmaningar studenterna ser med sitt kommande yrke. LÄS MER

  4. 4. Digital multimodal loggbok som bro mellan lärare och studenter på yrkeslärarutbildningen

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Annica Ådefors; [2020]
    Nyckelord :Vocational teacher training; practicum; socio-semiotic resources; myltimodality; digital bridges; log book; Yrkeslärarutbildning; verksamhetsförlagd utbildning; sociosemiotiska resurser; multimodalitet; digitala broar; loggbok.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilken potential en digital multimodal loggbok kan ha som digital bro mellan studenter och lärarutbildare under den verksamhetsförlagda delen av utbildningen (VFU) för att stötta studenterna i deras profession- och kunskapsutveckling, med hjälp av sociosemiotiska resurser, såsom digitala verktyg. Jag har undersökt hur en grupp yrkeslärarstudenter använder de sociosemiotiska resurser som erbjuds i den multimodala loggboken under deras VFU, för att kommunicera kunskaps- och professionsutveckling via en digital bro till lärosätet. LÄS MER

  5. 5. Innehållet och lärarstudenterna : Lärarstudenters innehållsval, examinationsformer och bedömningar under sin verksamhetsförlagda utbildning

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Annie Gustavsson; [2020]
    Nyckelord :Verksamhetsförlagd utbildning; lärarutbildning; geografi; lärarstudenter; innehållsval;

    Sammanfattning : Geografiämnet har förändrats kontinuerligt under tiden det varit ett ämne i de svenska skolorna. De ämnen och frågor som varit aktuella i samhället har influerat ämnet och skapat ett tidsenligt innehåll som är tvärvetenskapligt vilket väcker många elevers intresse. LÄS MER