”Sociala kunskaper, det kan ju kanske inte jag lära ut...” : En kvalitativ studie om vad sjuksköterskehandledare anser att studenter bör ha för kunskaper, förmågor och attityder.

Detta är en Master-uppsats från Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

Sammanfattning: Sjuksköterskehandledare bedömer och handleder studenter på den verksamhetsförlagda utbildningen, något som ingår i deras arbetsuppgifter. Syftet med studien var att få en djupare förståelse om vad handledare anser att en student ska ha för kunskaper, förmågor och attityder. Fokus låg på att undersöka fenomenet ur handledarens perspektiv, eftersom jag upplevde att det saknades forskning ur den synvinkeln. Studiens teoretiska referensram utgick från yrkeshabitus, ett begrepp som har utvecklats från Pierre Bourdieus begrepp habitus. Empirin inhämtades med hjälp av tio kvalitativa intervjuer, som genomfördes digitalt med sjuksköterskor som hade erfarenhet av att handleda studenter. Empirin analyserades med hjälp av en kvalitativ innehållsanalys och fem kategorier och 15 underkategorier skapades. Resultatet visade att handledarna ansåg det vara viktigare att studenterna uppvisade sociala och emotionella förmågor, framför praktiska och teoretiska kunskaper. De kunskaper och förmågor som framkom, överensstämde i stort med examensmålen för sjuksköterskor. Informanterna hade alla en relativt homogen bild över vad studenter bör inneha och sträva efter för dispositioner som finns i sjuksköterskans yrkeshabitus. Resultatet påvisade även oskrivna och dolda kriterier och förmågor som en student bör uppfylla, där det ansågs att för att bli rätt person för yrket behövde de socialisera sig med dessa yrkesidentiteter som finns i sjuksköterskan yrkeshabitus. Åsikter om vad en student ska kunna grundar sig inte enbart på vad de gör utan även på hur de är.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)