Sjuksköterskestudenters kompetens inom transkulturell omvårdnad : En allmän litteraturstudie

Detta är en Kandidat-uppsats från Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

Sammanfattning: Bakgrund: I dagens mångkulturella värld möter sjuksköterskor personer med olika kulturella bakgrunder och sjuksköterskestudenter behöver utveckla sin transkulturella kompetens för att möta de kulturella behoven som detta medför. Transkulturell omvårdnad innebär att en persons kultur inverkar på omvårdnaden. Fenomenet är nära sammankopplat med personcentrerad vård, i vilka relationsskapande och kommunikation är betydelsefulla aspekter. Sjuksköterskeutbildningen brister i utlärningen av transkulturell omvårdnad och behöver förbättras såväl praktiskt som teoretiskt för att uppnå god omvårdnad. Syfte: Syftet var att beskriva sjuksköterskestudenters kompetens inom transkulturell omvårdnad. Metod:Studien genomfördes som en allmän litteraturstudie med induktiv ansats utifrån elva resultatartiklar. Resultat: Databearbetningen mynnade ut i de två huvudkategorierna Sjuksköterskestudenters upplevda utmaningar under verksamhetsförlagd utbildning samt Sjuksköterskestudenters positiva upplevelser av transkulturell omvårdnad med respektive underkategori Kommunikationsutmaningar och Drivkraft att utveckla transkulturell kompetens. Konklusion: Sjuksköterskestudenter upplever sin transkulturella kompetens som bristande och möter flera utmaningar med att tillhandahålla transkulturell omvårdnad men också positiva aspekter när den tillgodoses. Transkulturell omvårdnad behöver integreras i sjuksköterskeutbildningen för att bättre förbereda studenter för arbetslivet.

  HÄR KAN DU HÄMTA UPPSATSEN I FULLTEXT. (följ länken till nästa sida)