Sökning: "professionell utveckling och handledning"
Visar resultat 6 - 10 av 28 uppsatser innehållade orden professionell utveckling och handledning.
6. Att arbeta med våld i nära relation : Faktorer som främjar personalutveckling och handledning
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studiens syfte var att bidra till en ökad förståelse för betydelsen av professionell handledning i socialt arbete särskilt vad avser arbetet med klienter som drabbats av våld i nära relation. Ett antal semistrukturerade intervjuer genomfördes med socialarbetare med relevanta arbetserfarenheter inom området. LÄS MER
7. Orsaker till att nyutexaminerade sjuksköterskor vill lämna professionen under sina två första år : En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Introduktion: Sjuksköterskebristen inom vården är ett globalt växande problem med bland annat hög arbetsbelastning, stress och psykisk ohälsa som följd för personalen. Problemet påverkar även patientsäkerhet och vårdkvalité i negativ bemärkelse. LÄS MER
8. Sjuksköterska och novis : En litteraturöversikt om upplevelsen av att vara nyutexaminerad sjuksköterska
Kandidat-uppsats, Institutionen för vårdvetenskapSammanfattning : Bakgrund: Sjuksköterskeyrket är en egen profession och det finns ett högt förtroende i samhället för den legitimerade sjuksköterskans kompetens. Sjuksköterskans yrkesroll framställs som komplex och mångdimensionell. LÄS MER
9. Vårdpersonalens upplevelser i mötet med patienter som skadar sig själva : en systematisk litteraturstudie
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Det framkommer centrala aspekter vid omvårdnaden av patienter som skadar sig själva som i sin tur ställer krav på vårdpersonalens förmåga att förhålla sig till mötet med dessa patienter. Syfte: Syftet med litteraturstudien var att belysa psykiatrisk vårdpersonals upplevelser i mötet med patienter som skadar sig själva. LÄS MER
10. HUR LÄRANDET PÅVERKAS UNDER VERKSAMHETSFÖRLAGD UTBILDNING : En kvalitativ intervjustudie om sjuksköterskestudenters upplevelser.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: För att den framtida sjuksköterskan ska uppnå professionell kompetens är denverksamhetsförlagda utbildningen, VFU, en viktig del i utbildningen. Ett flertal faktorer påverkar studenters upplevelser under VFU:n vilka i förlängningen leder till olika nivåer av lärande. LÄS MER