Sökning: "nya ideologier"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden nya ideologier.

  1. 1. Drop Dead Gorg(on)eous : A Multimodal Discourse Analysis of the Contemporary Medusa Tattoo

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Konstvetenskapliga institutionen

    Författare :Emma Edling; [2024]
    Nyckelord :Art history; Medusa; Medusa tattoo; tattoos; TikTok; multimodality; écriture féminine; postfeminism; Konstvetenskap; Medusa; Medusatatuering; tatueringar; TikTok; multimodalitet; écriture féminine; postfeminism;

    Sammanfattning : This thesis investigates the phenomenon of the contemporary ‘Medusa tattoo’ that gained traction on the social media platform TikTok in 2019 as a symbol of sexual assault survival, and which has since come to function as an instrument for digital feminist activism. The study aspires to provide a new, previously unexplored link to the long chain of academic research on the figure of Medusa by looking at the emergence, function, and potential of the Medusa tattoo. LÄS MER

  2. 2. The Political Ecology of Green Hydrogen from the global South : An analysis along the socioecological fix framework

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Maximilian Rischer; [2023]
    Nyckelord :Socioecological fix; global South; green hydrogen; political ecology; just energy transition; decolonial; uneven development; Hyphen; Socioekologisk fix; globala södern; grön vätgas; politisk ekologi; rättvis energiomställning; avkolonisering; ojämna utvecklingen; Hyphen;

    Sammanfattning : Infrastructural projects to realize the energy transition are framed by governmentsfrom all around the world very positively. This is also the case for green hydrogen,which is considered as a silver bullet to solve multiple crises simultaneously. LÄS MER

  3. 3. Kasta ut chintzen : En diskurshistorisk analys av IKEAs reklam ochnationell förnyelse i Storbritannien på 1990-talet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Nilla Steneholt; [2023]
    Nyckelord :IKEA; New Labour; Cool Britannia; kulturell marknadsföring; ideologi; nationell identitet;

    Sammanfattning : Storbritannien präglades på 1990-talet av politiskt och kulturellt nytänkande med New Labour och kulturfenomenet Cool Britannia samtidigt som IKEA försökte etablera sig i landet. Min diskurshistoriska analys undersöker hur IKEAs reklamkampanjer “Chuck out your chintz” och “Stop being so English” anpassades till framväxande föreställningar om ett nytt Storbritannien. LÄS MER

  4. 4. Myter om kvinnlighet i Marvel : En feministisk filmanalys av den kvinnliga superhjälten She-Hulk: Attorney at Law

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Mathilda Wahlstedt; [2023]
    Nyckelord :Feminism; filmteori; Jennifer Walters; kvinnlighet; Marvel; myter; She-hulk; stereotyper;

    Sammanfattning : Film och tv-serier är medier som kan bidra till att upprätthålla stereotyper, som i sin tur konstruerar myter om kvinnor och män. Tidigare serier om superhjältar har fått kritik för att ha bidragit med att framställa misogyna ideologier om kvinnor, men på senare år har den stora filmoch serieproducenten Marvel, som skapar superhjälteserier, arbetat aktivt för att skapa ett mer inkluderat superhjälte-universum som innefattar en mer utvecklad syn på kvinnor. LÄS MER

  5. 5. “Ingen vill väl att vi skjuter ihjäl varandra?” : En kritisk diskursanalys av dödsskjutningar relaterade till gängkriminalitet i svenska nyhetstidningar

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Alice Sörskog; Hilda Pettersson Sandrud; [2023]
    Nyckelord :Dödsskjutningar; Gängkriminalitet; Kritisk diskursanalys;

    Sammanfattning : Dödsskjutningar har ökat markant i Sverige under de senaste tio åren och gängkriminaliteten blir allt mer utspridd i samhället. Ämnet är högaktuellt i media och det rapporteras dagligen om nya händelser och aspekter av fenomenet. LÄS MER