Sökning: "road engineering"
Visar resultat 16 - 20 av 354 uppsatser innehållade orden road engineering.
16. Alternative traction system for road-rail vehicles
Master-uppsats, Lunds universitet/InnovationSammanfattning : Excavators have traditionally been diesel driven with hydraulic actuators, but with the ongoing electrification of vehicles, smaller electric excavators are getting more common. Larger electrical excavators are still in a prototyping or early production stage but can be expected to grow. LÄS MER
17. Detection of driver sleepiness during daylight and darkness
Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för medicinsk teknikSammanfattning : Driving sleepiness is a serious problem worldwide. It is of interest to develop reliable sleepiness detection systems to implement in vehicles, and for such a system both physi-ological data and driver performance data can be used. LÄS MER
18. On the road to grid stability - Using batteries in heavy vehicles and charging infrastructure as frequency reserves
Master-uppsats, Lunds universitet/ProduktionsekonomiSammanfattning : Background: Climate change and increasing threats that come with it fosters a need for changing from fossil sources of energy to renewable ones. Sweden aims to have net zero greenhouse gas emissions by the year of 2045. One of the sectors that need to take part in this shift towards fossil free energy is the transport industry. LÄS MER
19. Förekomsten av tungmetaller i Grön betong : En studie om tungmetaller i grön betong jämfört med Naturvårdsverketsriktlinjer.
M1-uppsats, Karlstads universitetSammanfattning : Examensarbetet som omfattar 22,5 högskolepoäng har utförs som den slutliga delen avhögskoleingenjörsprogrammet i byggteknik, inriktning husbyggnad vid KarlstadsUniversitet. Hållbarhet är ett viktigt ämne som berör företag av alla slag. Ingen bransch kan undvika attfundera över hur de kan främja hållbarhet. LÄS MER
20. Arbitrary motion Synthetic Aperture Radar
Master-uppsats, Lunds universitet/Matematisk statistikSammanfattning : Syftet med denna avhandling är att utveckla en ny metod för att producera bilder med syntetisk aperturradar (SAR), med utgångspunkt i scenarier med arbiträr rörelse vad gäller radarsensorn. SAR är en väletablerad metod för att skapa 2- eller 3-dimensionella radarbilder, som traditionellt sett antar att radar-sensorns rörelse är linjär och förutsägbar. LÄS MER