Sökning: "samåka"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet samåka.

  1. 1. Samåkning via digitala plattformar En studie som undersöker vilka faktorer som påverkar svenska unga vuxnas intention till samåkning via digitala plattformar

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pontus Ljungqvist; Jacob Hammarsten; [2022-08-23]
    Nyckelord :Samåkning; digitala samåkningsplattformar; interna faktorer; externa faktorer; regressionsanalys; enkätundersökning.;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Samåkning via digitala plattformar är ett transportalternativ som har fått relativt lite spridning i Sverige jämfört med många andra länder, trots de fördelar rörande samtliga hållbarhetsaspekter som förekommer vid samåkning. Samtidigt är samåkning via digitala plattformar den form av samåkning som har störst potential att växa. LÄS MER

  2. 2. KomUt : Utveckling av en samåkningsplattform för företagsanställda

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Jonatan Bjurenfalk; Saam Cedighi; Simon Fröberg; Oskar Holmström; Oscar Hubertsson; Axel Leth; Linda Olsson; Sara Ågren; [2018]
    Nyckelord :Carpooling; carpool; web application; web development; driving; usability; navigability; commute; commuting; komut; samåkning; samåkningstjänst; samåka; webbapplikation; webbutveckling; bilåkning; användbarhet; navigerbarhet; komut; pendla; pendling;

    Sammanfattning : In our society there is an increased awareness of environmental impact and reducing greenhouse gas emissions. An influencing factor is transport in passenger cars to and from work. In order to increase the utilization rate of passenger cars and thereby reduce environmental impact, a possible solution is to carpool. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesprofilering för samåkningsföretag : En kvalitativ studie i hur samåkningsföretag kan arbeta med varumärkesprofilering

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Mattias Fuhre; John Gabrielsson; [2015]
    Nyckelord :Branding; ride-sharing companies; Varumärkesprofilering; samåkningsföretag;

    Sammanfattning : Denna studie är ämnad att utreda hur samåkningsföretag kan arbeta medvarumärkesprofilering för att stärka sitt varumärkeskapital. Detta har undersökts genom attstudera vilka faktorer som är viktiga för kunder vid valet att samåka med fokus på densvenska marknaden. LÄS MER