Sökning: "samspelsproblem"

Hittade 4 uppsatser innehållade ordet samspelsproblem.

  1. 1. ”Samordningssamtal, en ren lyx!” Föräldrars och pedagogers upplevelser av samordningssamtal inom interventionsmodellen Marte Meo och Samordningssamtal

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Psykologiska institutionen

    Författare :Anna Hansson; Petra Tarnow Håkansson; [2016-02-09]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa intervjustudie var att ta del av föräldrars och pedagogers upplevelser av samordningssamtal utifrån interventionsmodellen Marte Meo och Samordningssamtal. Interventionsmodellen är utformad för barn med samspelsproblem i skolan. LÄS MER

  2. 2. Samvarokompetens i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om förskollärares erfarenheter av att stödja barns samvarokompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Linda Tretvik; [2013]
    Nyckelord :samvarokompetens; social utveckling; samspel; strategier; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet var att synliggöra förskollärares erfarenheter av att stödja barns sociala utveckling i förskolan. Mer specifikt syftade studien till att beskriva förskollärarnas tankar kring användningen av olika strategier och arbetssätt för att möta varje barn och stödja varje barns utveckling av samvarokompetens som här ses som en del av barns sociala utveckling. LÄS MER

  3. 3. Undervisningsmetoder i en skola för alla : Hur undervisningsmetoder förändras när elever med speciella behov inkluderas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katarina Petersson; Agneta Eliasson; [2013]
    Nyckelord :undervisningsmetoder; en skola för alla; speciella behov; undervisning; inkludering och motivation;

    Sammanfattning : Uppsatsen tar sin utgångspunkt kring observationer som gjorts under VFU och vikariat där vi uppmärksammat att i klasser där det finns elever med koncentrations och samspelsproblem har undervisningsmetoder och klassrumsmiljö liknat mer det behavioristiska perspektivet på undervisning än det sociokulturella. Det har lett till följande frågeställningar Ändras undervisningens innehåll och utformning från det sociokulturella till det behavioristiska i och med integration av elever med speciella behov i vanliga klasser? Vilka undervisningsmetoder används i en sammanhållen klass och utifrån vilken elevnivå, enligt läraren? Vilka uppfattningar har läraren kring om den normala eleven missgynnas i en skola för alla? Uppsatsen synliggör hur undervisningen förändras i en skola för alla, visar på olika perspektiv på inlärning och hur elever med speciella behov kräver andra metoder för både undervisning och motivation till lärande. LÄS MER

  4. 4. "Där tror jag att vi har mycket att hämta!" : Om parrelationens plats i ett psykoterapeutiskt arbete kring ett barn

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Psykoterapi

    Författare :Eva-Lina Collin; Ann-Kristin Hedmark; [2012]
    Nyckelord :Parrelation; föräldraskap; konflikter; familjemottagning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur behandlare, som har i uppdrag att arbeta med barn med olika svårigheter och med samspelsproblem, reflekterar kring och förhåller sig till föräldrarnas parrelation i det psykoterapeutiska arbetet. En kvalitativ ansats har använts och sex behandlare har intervjuats. LÄS MER