Sökning: "situerad kunskap och språk"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden situerad kunskap och språk.

  1. 1. Förskollärares erfarenheter om högläsning i förskolan : En kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Lena Rapp; Madeleine Andersson; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; högläsning; literacy; mediering; situerad kunskap och språk;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att ta reda på förskollärares erfarenheter med fokus på hur högläsning främjar barns språkutveckling. Detta valdes på grund av att det framkommer i tidigare forskning att barn har olika förutsättningar att komma i kontakt med högläsning både hemifrån och i förskolan. LÄS MER

  2. 2. I det formativa rummet : En studie om hur sex intervjuade lärare tillämpar formativ bedömning som en väg till att stärka elevers lärandeprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)

    Författare :Emma Kock; Sara Karls; [2013]
    Nyckelord :Formativ bedömning; självbedömning; kamratbedömning; sociokulturellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de intervjuade lärarnas uppfattningar och tankar om hur formativ bedömning kan stärka och synliggöra elevers lärandeprocesser, hur lärandeprocesserna kontinuerligt skall bedömas med mål samt hur eleverna skall nå dessa. Studien syftar även till att undersöka om formativ bedömning har påverkat de intervjuade lärarnas arbete. LÄS MER