Sökning: "talföljder"
Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet talföljder.
6. Effekten av ett interventionsprogram med syfte att stärka taluppfattningen hos elever i år 1 : Elever som identifierats att vara i riskzonen får stöd genom Response to Intervention nivå 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte är att mäta effekten av ett interventionsprogram enligt modellen Response to Intervention nivå 2 för att stärka elevernas taluppfattning samt för att se om modellen kan vara ett sätt att tidigt upptäcka och ge relevant stöd till elever. De didaktiska frågorna som varför, vad, hur och när har styrt planerandet och genomförandet av interventionen vars fokus ligger på att utveckla elevernas taluppfattning. LÄS MER
7. Hur läromedel i matematik framställer mönster
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Skolans matematikundervisning styrs till stor del av läromedel. Dessvärre finns inte så många vetenskapliga studier av de svenska matematikläromedlen. För elevers kunskaper i algebra är arbetet med mönster en viktig del. LÄS MER
8. Mönster inom algebra : Med inriktning mot årskurs F-3
Kandidat-uppsats, Högskolan i JönköpingSammanfattning : Mönsterarbete i lågstadiet är en bra start för inlärning av algebra, detta ger en grund för den kommande mer avancerade algebraundervisningen. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetet med mönster inom åldrarna 6-10 år kan se ut, och vilka fördelar mönsterarbetet har för elevers kommande lärande inom matematik. LÄS MER
9. Elevers strategier för att fortsätta avtagande kvadratiska talföljder
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera strategier som elever använder för att fortsätta avtagande kvadratiska talföljder. Studien inriktar sig på årskurs 3 och 6. En kvantitativ enkätundersökning har genomförts där fyra olika uppgifter har besvarats av eleverna i de olika årskurserna. LÄS MER
10. Elevstrategier i arbetet med mönster och talföljder
M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/MatematikdidaktikSammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers strategier och hur dessa kan utvecklas i arbetet med mönster och talföljder. Detta undersöktes genom en litteratursökning i olika databaser för att få fram nationella och internationella studier. LÄS MER