Sökning: "talföljder"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade ordet talföljder.

  1. 6. Effekten av ett interventionsprogram med syfte att stärka taluppfattningen hos elever i år 1 : Elever som identifierats att vara i riskzonen får stöd genom Response to Intervention nivå 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jeanette Sundell; [2019]
    Nyckelord :taluppfattning; number sense; response to intervention; explicit instruktion; konkret-representation-abstrakt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att mäta effekten av ett interventionsprogram enligt modellen Response to Intervention nivå 2 för att stärka elevernas taluppfattning samt för att se om modellen kan vara ett sätt att tidigt upptäcka och ge relevant stöd till elever. De didaktiska frågorna som varför, vad, hur och när har styrt planerandet och genomförandet av interventionen vars fokus ligger på att utveckla elevernas taluppfattning. LÄS MER

  2. 7. Hur läromedel i matematik framställer mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jennie Strömsjö; [2017]
    Nyckelord :textbooks; mathematics education in years 1-6; algebra; patterns; number sequences; läromedel; matematikundervisning i årskurs 1-6; algebra; mönster; talföljder;

    Sammanfattning : Skolans matematikundervisning styrs till stor del av läromedel. Dessvärre finns inte så många vetenskapliga studier av de svenska matematikläromedlen. För elevers kunskaper i algebra är arbetet med mönster en viktig del. LÄS MER

  3. 8. Mönster inom algebra : Med inriktning mot årskurs F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping

    Författare :Johanna Axelsson; Hanna Debreceni; [2016]
    Nyckelord :mönster; matematik F-3; algebra; talföljder; växande; upprepade;

    Sammanfattning : Mönsterarbete i lågstadiet är en bra start för inlärning av algebra, detta ger en grund för den kommande mer avancerade algebraundervisningen. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetet med mönster inom åldrarna 6-10 år kan se ut, och vilka fördelar mönsterarbetet har för elevers kommande lärande inom matematik. LÄS MER

  4. 9. Elevers strategier för att fortsätta avtagande kvadratiska talföljder

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Maria Lindqvist; Arbnora Myrta; [2015]
    Nyckelord :quadratic number sequences; mathematics education; kvadratiska talföljder; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att studera strategier som elever använder för att fortsätta avtagande kvadratiska talföljder. Studien inriktar sig på årskurs 3 och 6. En kvantitativ enkätundersökning har genomförts där fyra olika uppgifter har besvarats av eleverna i de olika årskurserna. LÄS MER

  5. 10. Elevstrategier i arbetet med mönster och talföljder

    M1-uppsats, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Maria Lindqvist; Arbnora Myrta; [2014]
    Nyckelord :algebra; elevstrategier; mönster; talföljder;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning var att undersöka elevers strategier och hur dessa kan utvecklas i arbetet med mönster och talföljder. Detta undersöktes genom en litteratursökning i olika databaser för att få fram nationella och internationella studier. LÄS MER