Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. "Det handlar inte om att förstå, det handlar om att upptäcka" : En empirisk studie om lärares undervisning om mönster i förskoleklass och årskurs 2 samt progressionen däremellan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Almida Kallenberg; Ebba Carlander; [2022]
    Nyckelord :Mönster; matematik; algebra; undervisning; förskoleklass; årskurs 2; samband; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skolverket (2018a) har ett obligatoriskt kartläggningsmaterial för förskoleklass som heter Hitta matematiken. Kartläggningsmaterialet syftar till att kartlägga elevers matematikkunskaper, där mönster utgör en del. I studien har enbart undervisning om mönster studerats. LÄS MER

  2. 2. Elevers olika sätt att uppfatta tal : En kvalitativ studie med elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga johansson; [2021]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; mönster i talföljder; siffrans platsvärde; uppdelning av tal;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en grundläggande förmåga som elever behöver utveckla för att klara av matematiken. Studien har inspirerats av fenomenografin och resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer med elever i årskurs 1. Studien syftar till att bidra med insikt om hur elever i årskurs 1 uppfattar aspekter inom taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Discrepancy of sequences and error estimates for the quasi-Monte Carlo method

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Niklas Vesterinen; [2020]
    Nyckelord :discrepancy; low discrepancy sequences; van der Corput; quasi-Monte Carlo; Koksma inequality; error estimates; diskrepans; lågdiskrepanstalföljder; van der Corput; kvasi-Monte Carlo; Koksmas olikhet; feluppskattningar;

    Sammanfattning : We present the notions of uniform distribution and discrepancy of sequences contained in the unit interval, as well as an important application of discrepancy in numerical integration by way of the quasi-Monte Carlo method. Some fundamental (and other interesting) results with regards to these notions are presented, along with some detalied and instructive examples and comparisons (some of which not often provided by the literature). LÄS MER

  4. 4. Är Python pyton? : Erfarenheter vid användning av programmering i matematikundervisning i grundskolans senaste år

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Ulrika Balla; [2019]
    Nyckelord :programmering; matematik; grundskolans senare år; Python; didaktik; pedagogik; matematikundervisning; högstadiet;

    Sammanfattning : Hösten 2018 inrättades en reviderad läroplan för grundskolan och gymnasiet. Den största förändringen var att programmering har lagts till i matematik- och teknikämnena. Med detta kommer frågor om hur programmering ska användas i matematikundervisningen och samtidigt inte försämra elevernas kunskaper och resultat. LÄS MER

  5. 5. Varför mönster? : En kvalitativ studie om matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pär Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :mönster; algebra; undervisning; elever;

    Sammanfattning : Matematik är uppbyggt av olika områden som alla hänger samman. Ett av de viktigaste områdena är algebra som ofta inleds med mönster och talföljder. Algebra har varit, och är fortfarande, svenska elevers svagaste område visar resultat från internationella jämförelser. LÄS MER