Sökning: "mönster i talföljder"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden mönster i talföljder.

  1. 1. "Det handlar inte om att förstå, det handlar om att upptäcka" : En empirisk studie om lärares undervisning om mönster i förskoleklass och årskurs 2 samt progressionen däremellan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Almida Kallenberg; Ebba Carlander; [2022]
    Nyckelord :Mönster; matematik; algebra; undervisning; förskoleklass; årskurs 2; samband; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Skolverket (2018a) har ett obligatoriskt kartläggningsmaterial för förskoleklass som heter Hitta matematiken. Kartläggningsmaterialet syftar till att kartlägga elevers matematikkunskaper, där mönster utgör en del. I studien har enbart undervisning om mönster studerats. LÄS MER

  2. 2. Elevers olika sätt att uppfatta tal : En kvalitativ studie med elever i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Saga johansson; [2021]
    Nyckelord :taluppfattning; matematik; mönster i talföljder; siffrans platsvärde; uppdelning av tal;

    Sammanfattning : Taluppfattning är en grundläggande förmåga som elever behöver utveckla för att klara av matematiken. Studien har inspirerats av fenomenografin och resultatet grundar sig på kvalitativa intervjuer med elever i årskurs 1. Studien syftar till att bidra med insikt om hur elever i årskurs 1 uppfattar aspekter inom taluppfattning. LÄS MER

  3. 3. Varför mönster? : En kvalitativ studie om matematiklärares uppfattningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Pär Fredriksson; [2019]
    Nyckelord :mönster; algebra; undervisning; elever;

    Sammanfattning : Matematik är uppbyggt av olika områden som alla hänger samman. Ett av de viktigaste områdena är algebra som ofta inleds med mönster och talföljder. Algebra har varit, och är fortfarande, svenska elevers svagaste område visar resultat från internationella jämförelser. LÄS MER

  4. 4. Hur läromedel i matematik framställer mönster

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktik

    Författare :Jennie Strömsjö; [2017]
    Nyckelord :textbooks; mathematics education in years 1-6; algebra; patterns; number sequences; läromedel; matematikundervisning i årskurs 1-6; algebra; mönster; talföljder;

    Sammanfattning : Skolans matematikundervisning styrs till stor del av läromedel. Dessvärre finns inte så många vetenskapliga studier av de svenska matematikläromedlen. För elevers kunskaper i algebra är arbetet med mönster en viktig del. LÄS MER

  5. 5. Mönster inom algebra : Med inriktning mot årskurs F-3

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping

    Författare :Johanna Axelsson; Hanna Debreceni; [2016]
    Nyckelord :mönster; matematik F-3; algebra; talföljder; växande; upprepade;

    Sammanfattning : Mönsterarbete i lågstadiet är en bra start för inlärning av algebra, detta ger en grund för den kommande mer avancerade algebraundervisningen. Studiens övergripande syfte är att undersöka hur arbetet med mönster inom åldrarna 6-10 år kan se ut, och vilka fördelar mönsterarbetet har för elevers kommande lärande inom matematik. LÄS MER