Sökning: "variabelbegreppet"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet variabelbegreppet.

  1. 1. Lärares möjligheter och utmaningar i att undervisa begreppet variabel i algebra : En fallstudie om lärares uppfattning om deras förutsättningar att skapa förståelse för begreppet variabel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Matematikdidaktik

    Författare :Jukka Mikkonen; [2023]
    Nyckelord :Matematik med förståelse; begrepp; begreppsförståelse; matematikens språk; kommunikation; lärarens roll; traditionell matematik- undervisning; reforminriktad matematikundervisning; diagnostiska frågor;

    Sammanfattning : Skolan har ett uppdrag att utbilda matematiskt kompetenta medborgare. Elevernas motivation att öva grundläggande förmågor som huvudräkning och läsning minskar när de har ständig tillgång till digitala verktyg. Därmed får de även olika förutsättningar att ta till sig matematiken utifrån skillnaden i förmågorna. LÄS MER

  2. 2. Lärares uppfattningar om elevers förståelse för begreppet variabel : en kvalitativ studie om hur lärare anser att elever i årskurs7-9 uppfattar begreppet variabel

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amin Sadighi; [2022]
    Nyckelord :begreppet variabel; variabelbegreppet; missuppfattning; algebra; 3UV-modellen;

    Sammanfattning : Det förväntas att eleverna tillägnar sig goda kunskaper om begreppet variabel och dess användningsområde efter grundskolan men resultatet utifrån olika mätningar visar tvärtom. Syfte med detta examensarbete är att belysa lärares uppfattningar om hur elever i årskurs 7-9 uppfattar begreppet variabel och hur de kan få en bättre förståelse för det. LÄS MER

  3. 3. Variabelbegreppet i matematik : En kvalitativ studie om hur variabelbegreppet sammankopplas med andra matematiska områden såsom algebraiska uttryck i undervisningen för årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zahraa Abdulrasul; [2018]
    Nyckelord :Variables; conceptual understanding; procedural; representations; Variabler; konceptuell förståelse; procedurer; representationer;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how elementary school teachers use conceptual understanding in the teaching of the variable concept, namely, how these teachers connect the variable concept with other areas of mathematics, such as algebraic expressions.  The empirical data was obtained by qualitative methods comprising interviews with five mathematic elementary school teachers. LÄS MER

  4. 4. Vad algebra är bra till? : Några gymnasieelevers förståelse av algebra.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Svetlana Bengtsson; [2017]
    Nyckelord :Algebraundervisning; förståelse av algebra; gymnasiematematik; specialpedagogik; svårigheter med algebra;

    Sammanfattning : Enligt mina erfarenheter upplever många elever i skolan algebra som svårt. De uppfattar ofta algebraisk räkning som abstrakt och obegriplig och ser ingen mening med att lära sig det. Det är vanligt att eleverna så sent som på gymnasiet uppvisar svårigheter med variabelbegreppet och hur det används. Detta har gjort mig nyfiken. LÄS MER

  5. 5. Begreppens roll vid inlärning av algebra : En litteraturstudie om den roll begrepp och begreppsförmåga spelar vid inlärning av algebra för elever i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Ian Chapman; [2016]
    Nyckelord :Matematik; algebra; begreppsförståelse; variabler;

    Sammanfattning : Svenska elever har presterat dåligt i internationella undersökningar en längre tid när det gäller algebraområdet i matematik. Elevernas begreppsförståelse har pekats ut som en faktor som spelar in i de dåliga resultaten för svenska elever del. LÄS MER